EU-kampanjen ger djupa sår

Should I stay or should I go, ska jag stanna eller lämna, vrålade punkbandet The Clash på 1980-talet. Låttexten är högaktuell. På torsdag avgör britterna om landet ska vara kvar i EU. Men folkomröstningen genomförs mot en mörk fond.

Foto: Nina Leijonhufvud

Charlotta Friborg2016-06-21 12:00

Labourpolitikern Jo Cox, som arbetat för stanna-sidan, har mördats. Mycket är fortfarande oklart, men gärningsmannen verkar ha tagit intryck av den starkt nationalistiska och förgrovade retorik som företrädare för lämna-sidan använt.

Tabloidtidningen The Sun har tagit ställning för lämna-alternativet. Det står en tidnings redaktörer fritt att driva vilken linje de vill, men The Suns tradition av sensationslysten och förenklande journalistik får speciella konsekvenser i politiska stridsfrågor.

Roy Greenslade, journalistikprofessor i London, konstaterar i en artikel i The Guardian (14/6) att det går en rak linje mellan The Suns förstasida 1990 med texten ”Up yours Delors” (mot dåvarande EU-kommissionären Jacques Delors) och förstasidan häromdagen ”BeLEAVE in Britain”. The Sun beskriver EU som ett projekt för att göra Storbritannien till en del av en tyskdominerad federal stat.

Tonläget i Storbritannien visar på den viktiga roll som medierna får under en folkomröstningskampanj. Tar medierna sitt ansvar och visar på möjligheter och risker med de två alternativ som väljarna ställs för? Stärker man väljarnas förutsättningar att skaffa sig en grundad mening? Eller bidrar medierna till polarisering och hat?

I den brittiska folkomröstningskampanjen har grova fördomar och nationalistisk retorik fått avsevärd plats, vid sidan av de sakliga argument som talar för eller emot fortsatt EU-medlemskap. Oavsett valutgång går det inte bara att sudda ut de anklagelser som utslungats under kampanjen och gå vidare. Storbritannien är ett kluvet land för lång tid framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om