Tiden då barn gick klädda i ärvda plagg och byggde djur av kottar känns väldigt långt borta. I dag kläs även de minsta i dyra märkeskläder, barnvagnarna är superexklusiva och möblerna i barnkammaren specialdesignade.
Att Yngve Ekströms klassiska fåtölj Lamino nu erbjuds i en minivariant, kallad Lamini, liksom den 1950-talsinspirerade stolen Acapulco, känns som ett tydligt tecken i tiden.
Samtidigt kryllar det av affärer, både på nätet och ute på stan, som erbjuder allt man kan tänka sig av trendiga prylar och möbler för våra yngsta.
Faktum är att vi i Sverige spenderar enorma summor på våra barn, och då inte bara på trendiga plagg som fransmännen och italienarna så gärna gör, utan även på inredning och annan ”runtomkringutrustning”. Chicie Lindgren, projektledare för Formexmässan, vittnar om att barnkonceptet är på rejäl frammarsch.
– Absolut, vi känner av ett stort tryck från den gruppen och det är just den avdelningen på mässan som har störst potential, säger hon.
Stefan Nilsson, trendanalytiker känd från både radio och tv, tror att vårt stora köpintresse när det gäller våra barn har flera orsaker.
– Det finns en trendkänslighet här i Sverige vilket ger ett större behov av att byta ut våra saker, nu köper föräldrar dessutom nya saker i stället för att som förr låta barnen ärva av syskon och kusiner, säger han.
Att barn har blivit något av en skrytspegel för många bidrar också, samt att allt fler skaffar barn senare i livet då den personliga ekonomin blivit bättre.
Och sedan har vi föräldrarnas samvete.
– Curlingföräldrar är typiskt svenskt, och de har otroligt dåligt samvete för att de inte lyckas få ihop ekvationen med barn, arbete, kärleksliv etcetera. När lille Elton tvingas vara kvar på dagis längre än de andra barnen köper man en fin Brio-leksak eller en ny dyr, holländsk garderob som kompensation, säger Stefan Nilsson med ett skratt.
När det gäller trender och barnartiklar tror han att vågen av designklassiker i ministorlekar långt ifrån är över. Detsamma med miljömedvetenheten.
En genomgång av nätbutikernas barnutbud visar att mycket av vuxentrenderna går igen. Förutom miljötänket finns där även en vurm för 1950- och 1960-talets estetik liksom de senaste modefärgerna och, av naturliga skäl, även det lekfulla och optimistiska.
Om dagens föräldrar protesterar mot den egna uppväxtens kottleksaker och ärvda manchesterjeans genom att konsumera dyrt och nytt, vad händer då med nästa generation?
– De som är födda på 90- och 00-talet blir immaterialister, för dem kommer andra saker att vara viktiga, säger Stefan Nilsson.
Foto: Palle Peter Skov/Sebra
Hänggungan finns i blått och lila och kommer från danska företaget Sebra. Cirkapris: 1 899 kronor. www.sebra.dk
Foto: Sthlm Agency
Galet dyra men väldigt fina är husgarderoberna från holländska Kast van een Huis. Pris: 9 995 kronor. www.sprall.se
Foto: Foto: Syster och Bror
Svärburken från Kids Concept är 12 centimeter och har designats i nära samarbete med barn. Företaget har en speciell barnstyrelse för att på så sätt ta del av barnens tankar och drömmar. Pris: 149 kronor. www.systerochbror.se
Foto: Kalikå
Kalikå minisoffa i 1950-talsstil finns i både rött, rosa, ljusblått och svart. Butiken har även en fåtölj i samma snitt. Pris: 1 700 kronor för soffan och 1 100 kronor för fåtöljen. www.kalikatoys.com
Foto: ABC Leksaker
Barbapapafigurerna väcker nostalgi hos många. Ljusslingan Festoon har 15 stycken små Barbapapor i olika färger, med lysdioder som räcker 100 000 timmar. Pris: 399 kronor. www.abcleksaker.se
Foto: Oficina Kreativa/Svenssons i Lammhult
Ny för i år är den handgjorda stolen Acapulco i barnstorlek, från den dansk-mexikanska design- och arkitekturfirman Oficina Kreativa. Finns i svart, gult och ljusblått. Pris: 1 990 kronor. www.svenssons.se