Stilikon före sin tid
I år är det 150 år sedan konstnärinnan Karin Larsson föddes, en stilikon som kom att bli banbrytande för svensk inredning.
Karin och Carl Larssons hem var nyskapande. Förmaket (mitten) i det Larssonska hemmet är ljust och luftigt och går att beskåda på Lilla Hyttnäs som numera är öppet för turister och andra besökare.
Foto:
Men sedan de gift sig ett år senare, och ytterligare ett år senare fått sitt första barn, lade Karin penslarna på hyllan för gott. Länge var det just det man fokuserade på när man talade om Karin Larsson. En begåvad konstnär som försakat sitt konstnärskap för familjen. Det var först för drygt tio år sedan, i samband med en utställning om Carl Larsson på Victoria and Albert museum i London, som man började uppmärksamma Karin Larssons roll i Carls konstnärskap.
Hemmet i Sundborn utanför Falun, dit familjen Larsson flyttade år 1888, blev mycket viktigt för Carl Larssons konst. Hemmet och barnen är återkommande motiv för konsten och bilder av det Carl Larssonska hemmet spreds så småningom över stora delar av världen. I dag tycker vi kanske att hemmet känns typiskt svenskt, men så var det absolut inte när det begav sig.
Den ljusa inredningen saknade helt de tunga gardinerna, mörka sammetstapeterna och murriga färgerna som annars var rådande stilideal kring förra sekelskiftet. I stället släppte man in ljuset, målade trämöblerna i klara röda och gröna färger och dekorerade väggarna med blomsterslingor. Inga barnförbjudna finsalonger fanns i hemmet - de åtta barnen var en naturlig del av livet och hemmet.
Debattören Ellen Key uppmärksammade tidigt Sundborn som hon ansåg var en förebild för god smak. Ett hem som var fullt av Karins vävda, sydda och broderade textilier samt möbler formgivna av Karin och uppförda av traktens snickare. Kanske är den mest uppmärksammade möbeln i hemmet den gungstol från 1906 som många anser vara tidig funkis och som Ikea nästan 100 år senare anklagades för att ha kopierat.
Karin var med andra ord långt före sin tid. Och det var hon även när det gällde den textila konsten. Att Karin Larsson lade målarpenslarna på hyllan innebar inte att hon lade hela sitt konstnärskap på hyllan. Märkligt att det har tagit så lång tid för omvärlden att förstå det.
Läs mer om Karin Larsson
Under våren har två nya böcker utkommit om Karin Larsson. Karin Larssons värld (Bonnier Fakta) av Lena Rydin är en omarbetad och utvidgad utgåva av hennes tidigare bok Karin Larsson i närbild som kom 1998. I boken Karin Larsson och blommorna i Sundborn (Prisma) tar författaren Christina Högardh-Ihr fasta på det blommiga.
Växter och blommor var ett stort och genomgående intresse för Karin Larsson och på gården odlades allt från köksträdgårdsväxter till exotiska agapantus och Nerium oleander. Även i Karins textila konst var blommorna ett återkommande tema.
Sommarens utställningar
I sommar uppmärksammas Karin Larssons 150-årsjubileum med flera utställningar, bland annat i Sundborn i Dalarna. I det nyförvärvade galleriet Kvarnen visas under perioden 24 maj-31 augusti en utställning om stilikonen Karin Larsson där man, förutom Karins egna alster, visar verk av textildesignstudenter från Borås som har gjort sina egna tolkningar av stilikonen.
Den som besöker Sundborn och Carl Larssongården i sommar kan även besöka granngården Stora Hyttnäs som också är museum. Där finns en tidstypisk sen 1800-talsinredning bevarad som står i tydlig kontrast till Carl och Karin Larssons hem.
Även på Sofiero slott utanför Helsingborg pågår i sommar en utställning om Karin Larsson under namnet Åt solsidan på Sofiero. Utställningen handlar om blommorna och odlandet på Sundborn och är utförd av författaren Christina Högardh-Ihr, som skrivit en bok i ämnet. Utställningen är öppen under perioden 30 maj - 27 september.
Under våren har två nya böcker utkommit om Karin Larsson. Karin Larssons värld (Bonnier Fakta) av Lena Rydin är en omarbetad och utvidgad utgåva av hennes tidigare bok Karin Larsson i närbild som kom 1998. I boken Karin Larsson och blommorna i Sundborn (Prisma) tar författaren Christina Högardh-Ihr fasta på det blommiga.
Växter och blommor var ett stort och genomgående intresse för Karin Larsson och på gården odlades allt från köksträdgårdsväxter till exotiska agapantus och Nerium oleander. Även i Karins textila konst var blommorna ett återkommande tema.
Sommarens utställningar
I sommar uppmärksammas Karin Larssons 150-årsjubileum med flera utställningar, bland annat i Sundborn i Dalarna. I det nyförvärvade galleriet Kvarnen visas under perioden 24 maj-31 augusti en utställning om stilikonen Karin Larsson där man, förutom Karins egna alster, visar verk av textildesignstudenter från Borås som har gjort sina egna tolkningar av stilikonen.
Den som besöker Sundborn och Carl Larssongården i sommar kan även besöka granngården Stora Hyttnäs som också är museum. Där finns en tidstypisk sen 1800-talsinredning bevarad som står i tydlig kontrast till Carl och Karin Larssons hem.
Även på Sofiero slott utanför Helsingborg pågår i sommar en utställning om Karin Larsson under namnet Åt solsidan på Sofiero. Utställningen handlar om blommorna och odlandet på Sundborn och är utförd av författaren Christina Högardh-Ihr, som skrivit en bok i ämnet. Utställningen är öppen under perioden 30 maj - 27 september.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!