Genom den digitala tjänsten guidas den sökande genom proceduren som det kan innebära att få rätt tillstånd för en om- , till- eller nybyggnad på sin fastighet.
Genom att fylla i aktuell adress och vilken form av ärende det gäller får man direkt besked om det är inom stadsplanelagt område, vilka handlingar som behövs i ansökan och om man till exempel behöver ett godkännande från grannarna innan man i slutändan lämnar in sin ansökan digitalt inom samma tjänst.
– Tjänsten är framför allt framtagen ur ett kundperspektiv, för att göra det enklare att göra rätt från början, säger Yvonne Fredriksson, enhetschef för bygglovshandläggning vid Uppsala kommun.
Tanken är att den nya tjänsten ska ge snabbare besked. Den sökande får hela tiden skräddarsydd information om vad som gäller det ärende man har.
– En stor andel av de ärenden som kommer in till oss i dag behöver kompletteras, med det här verktyget kan vi snabba på beslutsprocessen. Det ska bli både snabbare och rättvisare beslut, säger Yvonne Fredriksson.
Bygglovshjälpen är fortfarande under utbyggnad, även om många ärenden kan hanteras redan i dag. Så småningom, enligt planen till våren, kommer man även att kunna följa sitt eget bygglovsärende från sin dator och se hur långt det kommit i beslutsprocessen.
Man kan bara följa sina egna ärenden. Det krävs inloggning via Bank-id för att se sina handlingar och följa ärendet ända till beslut.