Mumintrollet firar 65 år och medan de flesta andra sagofigurer från samma tid fallit i glömska är Mumin hetare än någonsin. I höst kommer en ny Muminfilm som den isländska sångerskan Björk har skrivit ledmotivet till.
Och på höstens Formex hyllas Mumintrollen med en egen utställning som bland annat visar hur Tove Janssons sagolika Mumindalsgrafik spritt sig ända in i finrummen. Det handlar om god tidlös design som inte bara tilltalar barn.
Kanske är Mumin så populär just nu för att sagan har kvaliteter som vi så gärna vill ha in i våra hem. Sagan tillför hemmet trygghet och mys som många längtar efter. Och det har inredningsindustrin uppenbarligen förstått.
Tove Janssons grafik tillför ett mervärde som en symbol för närhet till natur, familj och barndom. Och vem vet, med Mumindalen på tapeten, Snusmumriken i soffan och en hattifnatt på tekoppen blir kanske sagan verklighet.