Rapport från Formexmässan

Hantverket stod i centrum när Formexmässan öppnar för hösten. Stickat, virkat och broderat har sällan varit trendigare. Men traditionen får gärna ha en liten twist.

Foto: Scanpix

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2008-09-03 13:26
"Helvetets jävla skit", står det broderat med traditionella korsstygn i rött mot en vit botten. Den traditionella väggbonaden har av designkvartetten Fuldesign fått ett helt nytt budskap och krocken mellan klotterbudskapet och den Carl Larssonska hantverksromantiken får många att dra på smilbanden.
- Vi kände att broderiet måste utvecklas. Vi måste brodera sånt som vi känner och tänker i dag, säger David Frimark.
Han är tillsammans med sina kompanjoner i Fuldesign några av de unga designers som ställer ut på Höstens Formexmässa i området "Young designers", som är nytt för den här mässan.

Nytt är också att man bjudit in en utländsk inredningsbutik att göra en utställning i vad som kallas "Formex goes abroad". Först ut är Vessel Gallery i London. I deras utställning hittar vi bland annat en Lladró-figurin föreställande ett omfamnande kärlekspar med huvuden täckta av pastellfärgade blomster. Lite tokroligt som visar att den traditionella figurintillverkaren verkar hängt med in i den nya tiden - och låtit (den lite trista) traditionen bli hippt skruvad.
I tiden ligger också återvinning, något som det lilla tvåmansföretaget Frosta design kombinerat med hantverk. De säljer virkpaket med beskrivning och material till mattor, sittdynor och korgar. Materialet är trikåtrasor som blivit över vid tillverkning av trikåplagg och annars skulle ha hamnat i soporna.
- Vi kom nog väldigt rätt i tiden med återvinning och hantverk, säger Anna Wallin Hallgren.

Blomsterstylisten Peter Odegaard håller med. Han ogillar trender, slit-och-släng-tänkande och har i den monter han byggt upp med föremål från fyra svenska företag även lånat in en hel del gamla möbler från en vintagebutik i Köpenhamn.
- Jag vill komma bort från varumärkeshysterin. Kunden ska inte behöva tänka på vem som gjort det och var det kommer ifrån. Man ska inte ens behöva köpa något, utan bara kunna gå in för att hämta inspiration, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!