Orientaliska antikviteter har blivit poppis

Asientrenden har märkts länge i Sverige. Nu har intresset även slagit igenom på antikmarknaden. På Bukowskis auktioner har man det senaste året sett ett stort uppsving för orientaliska föremål och design. - Vi är representerade i Hong Kong numera och åker regelbundet till Hong Kong-mässan, säger Bukowskis vd Carl-Gustaf Petersén.

Med en blandning av mörkbrunt mot vitt och med små asiatiska föremål mot den nordiska inredningen skapas en orientkänsla i rummet.

Med en blandning av mörkbrunt mot vitt och med små asiatiska föremål mot den nordiska inredningen skapas en orientkänsla i rummet.

Foto: Mats Andersson/Scanpix

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2007-06-02 00:01
Bland kunderna märks bland annat kinesiska affärsmän, som är intresserade av att återbörda kinesiska antikviteter till hemlandet. Främst handlar det om porslin, vilket det finns gott om i Sverige. Detta sedan de svenska ostindiefararna förde med sig cirka 50 miljoner porslinspjäser till Göteborg.
Det kan alltså löna sig att damma av den gamla ostindiska servisen där hemma. Även om det är värt att nämna att mycket av det importerade porslinet specialbeställdes för att passa en europeisk smak. Sådana pjäser ratas av kinesiska köpare, som i stället lockas av kinesiska föremål.

Men även bland svenskarna har intresset växt för såväl porslin och keramik som för orientaliska mattor och textilier. Man köper gärna kuddar och överkast, och väljer kanske en orientalisk matta att lägga på soffan.
Mycket handlar om en längtan efter lite mer färg och form i hemmet, tror Anette Granlund, intendent på Bukowskis och en av Antikrundans experter. Hon hoppas på lite mer vågade färgsättningar i svenska hem i framtiden.
- Det har varit väldigt blekt ett tag, med stor efterfrågan på ljusgult, beige, benvitt och ljusgrönt. Nu märker man att folk plötsligt tycker om röda mattor i stället. Det är en kul trend, för färgen på golvet gör så mycket för ett rum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!