Moa Olsson är butikschef på Hemtex i Gränbystaden. Hon berättar att det mellan åren har varierat i hur mycket butiken har satsat på julbelysning. I år dominerar adventsljusstakarna över julstjärnorna.
– Vi har några julstjärnor, men desto fler ljusstakar. Många av dem har en avskalad design, med rena och raka linjer.
Moa Olsson berättar att det under de senaste åren varit vanligt med ljusstakar i mässing, och så även i år. Sarah Persson, marknadsförare på Åhléns i centrum, bekräftar den bilden.
– Man kan säga att det finns tre trender i julbelysning, där mässing och guld är en. Sedan finns det mer traditionella, som görs i trä och går i rött och grönt. Och så den stilrena stilen, som ofta går i svart eller vitt.
Enligt Sarah Persson säljer Åhléns i centrum fler julstjärnor än ljusstakar. Hon menar att det kan vara ett billigt alternativ för yngre personer som vill julpynta hemma.
– De är tacksamma att inreda med. En julstjärna kan tillföra mycket till ett rum.
På Ljusexperten i Boländerna är det tvärtom – där är adventsljusstakarna mer populära än julstjärnorna, enligt säljaren Malin Andersson. Hon berättar att kunder började fråga om julbelysning redan i början av oktober. Enligt henne är årets stora trend gråa träljusstakar.
– Det fanns några sådana förra året, och de gick åt som smör. I år finns det flera modeller i olika nyanser.
Utöver ljusstakarna berättar Malin Andersson att utomhusdekorationer blir allt populärare.
– Folk vill skapa vinterlandskap utomhus, inte minst på balkongen.