Möbelkonservatorn
I Johan Ekströms verkstad i Stabby i Uppsala står skrivbord, sekretärer, bord och byråer uppställda här och var. En del har runda mjuka former, andra har skarpa raka kanter. Några är av mörkt trä, andra av ljust. Men en sak har de gemensamt, de är alla gjorda någon gång på 1700- och 1800-talet.
Johan Ekström började specialisera sig på antika möbler av en slump.
Foto: Rolf Hamilton
Som 24-åring blev han Sveriges yngsta hantverksmästare och sedan dess har han drivit sin egen verkstad.
En doft av trä och lim kommer emot oss när vi kommer in i lokalen. Bredvid verktygen på arbetsbänken står några burkar med färg och lim i och det syns på Johan Ekströms fingrar att han är mitt uppe i ett jobb. Just nu är det ett sengustavianskt damarbetsbord i mahogny som ska putsas upp.
- Det är mycket olika moment. Ytbehandling, limning, svarvning och tillverkning. Varenda möbel är speciell, säger han.
Egentligen var det en slump att han började specialisera sig på antika 1700-1800-tals möbler. I grunden är han utbildad möbelsnickare.
- Jag gillar själva formgivningen. Sedan gillar jag färg och sådant och arbetet med ytbehandlingen finns ju normalt inte i snickeriet, förklarar han.
De möbler som lämnas in till honom är ofta riktiga dyrgripar, men typen av arbete varierar.
- Det kan vara möbler som har blivit skadade, där det fattas grejer, som lister till exempel. Men den stora delen av jobbet är att få fast faner som är löst. Många gånger får man försöka återställa möblerna från okänsligt gjorda renoveringar. Då möbler verkligen förlorar värde är om någon har renoverat dem med fel metoder, säger Johan Ekström.
Ibland händer det att kunder kommer in och vill förändra en antik möbel så att den inte blir tidsenlig. Men för Johan Ekström är det viktigt att försöka återskapa möbelns ursprungliga utseende. Ibland får han säga ifrån.
- I det här yrket måste man bestämma själv, man kan inte leva efter "kunden har alltid rätt".
Cirka 80 procent av Johan Ekströms kunder kommer från Stockholm. Nu för tiden är det inte så många privatpersoner som lämnar in möbler, det hände oftare förr.
- Det är jättestor skillnad. Sena 1800-tals möbler fick jag in mycket förut, från äldre damer i Luthagen. Men de har inget värde längre, förklarar Johan Ekström.
Det är tydligt att det går trender även i antikbranschen. Teknisk kvalitet hänger inte ihop med pris.
- Du kan hitta 1800-tals möbler för några hundralappar. Skulle du köpa virke på brädgården skulle det kosta mer. Det allra mesta är alldeles för billigt, säger Johan Ekström.
En av utmaningarna för en möbelkonservator är att hitta rätt material och träslag. Johan Ekström berättar att han försöker köpa på sig material när han kommer över det, ofta utomlands. Riktig mahogny finns nästan inte alls i dag. En lösning kan vara att köpa ett billigare bord i mahogny och ta bitar från det bordet för att restaurera en annan, mer värdefull möbel.
Om man har antika möbler hemma finns det en del man kan tänka på för att de ska hålla längre. Gamla möbler är ljuskänsliga och blir lätt blekta, så ett bra tips är att möblera om då och då hemma så att inte samma sida av möbeln alltid står mot fönstret. Att lägga en liten duk på 1700-tals byrån är inte heller någon bra idé.
- Jag har säkert fått in 1 000 bord med en skiva med en stor mörk fläck på. Antingen får man ha en duk som täcker hela bordet eller ingen alls - och så ska man ha underlägg till kopparna, säger Johan Ekström och lyfter demonstrativt upp det underlägg han själv använder på sitt skrivbord.
Gamla möbler är nämligen känsliga för värme och fukt.
- Det går väldigt lätt att förstöra en möbel. De finns en del skador som är omöjliga, hopplösa och det är inte säkert att man alltid ser det på en gång. Ibland kan det vara så att en möbel har renoverats så många gånger så att man har kommer ner under faneren. Det går inte att ersätta, då blir det nytt.
Att Johan Ekström har blivit så framgångsrik inom sitt område tror ha själv beror på att han har så stor erfarenhet och att han har jobbat med många olika sorters möbler. Ett intresse för historia är också en förutsättning för att bli en bra möbelkonservator, tror Johan Ekström.
- Man bör vara intresserad av snickeri och skapande förstås, och vara noga på ett sätt. Sedan gäller det att ha blick för form för det är inte så säkert att det går att mäta upp exakt. Man måste köra på känsla. Det är väldigt erfarenhetsbaserat, så det är knepigt när man är ny, säger han och stryker handen över en sekretär.
Det är dags för Johan Ekström att fortsätta jobba. Det finns många antikviteter som väntar på hans hjälp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!