Martin Timell var bara början

Begreppet ”Martin Timell-effekten” myntades efter att denne man fick massor av svenskar att bygga om sina kök och renovera därhemma. Intresset för hem och inredning går hand i hand med explosionen av tv-program och tidningar i ämnet.

Björn Pettersson inspireras på mässor och av inredningstidningar.

Björn Pettersson inspireras på mässor och av inredningstidningar.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2011-12-03 08:00

Det var i slutet av 90-talet som Martin Timell började hamra i programmet Äntligen hemma. Sedan var det som att öppna en kran. Eller som ketchupeffekten. Ernst Kirchsteiger blev näst i tur, med uppkavlade långbyxor i Sommartorpet. Därefter följde Nya rum, Från koja till slott, Bygglov, Design: Simon & Tomas, Sommar med Ernst, Roomservice och Extreme Home Makeover. Intresset tycks omättligt.

Inredningstidningarna har också exploderat i antal. Nu finns minst 18 tidningar på svenska som handlar om hem och inredning. Det är allt från Allt i hemmet som kom ut första gången 1956 och Sköna hem från 70-talet till tidningar om gods, antikt, torp och design. Intresset för heminredning har ökat hos en bred allmänhet och Uppsalainredaren Beatrice Wall ser ett tydligt samband med att utbudet av tv-program och tidningar som handlar om hemmet har breddats.
– Media gör att alla får en större inblick i heminredning, säger hon.

Beatrice Wall har 25 års erfarenhet från Ikea, som säljare och heminredare. Under de här åren har hon märkt att intresset bara stigit och stigit. Nyligen startade hon Inredningsbutik 703 på Svartbäcksgatan i Uppsala. Där kommer många män in och frågar om råd, något hon ser som ett trendbrott.
– Jag är jätteglad, för jag tycker att det är roligt om man hjälps åt med att inreda hemmet, så att inte bara en part har glädje av det, säger hon.

Förut upplevde hon att inredning var mer inriktat på en viss ålder och kategori, nämligen kvinnor runt 30-40 år med god ekonomi. Förutom att fler män kommit upp på banan märker hon att även studenter vill ha något roligt i sitt studentrum. De senaste tio åren har också fler äldre visat intresse för att förändra hemma.
– Människor har vaknat. Jag tror de har kommit på att man med små medel kan göra mycket, säger Beatrice Wall.

När vi kommer in på vad som är trendigt just nu så säger hon att folk har börjat tröttna på det minimalistiska och vita, shabby chic och det lantliga, det lite skavda och gammalmodiga. Hon ser en stark förändring mot mer färg och form. Generellt tycker hon att människor i allmänhet börjat värdesätta hemmet mera.



UNT frågar: Var hittar du inspiration till att inreda hemma?

Björn Pettersson, Skyttorp:

– Jag har ett stort inredningsintresse och jobbar i branschen. Mest inspireras jag på inköpsmässor, där får man nästan för mycket intryck. Jag är intresserad av nyheter och ligger alltid ett år före allmänheten. Annars är det väl inredningstidningarna i lunchrummet som inspirerar mig, bland annat Sköna hem och Elle interiör. Det senaste jag gjorde var att skaffa modernare julpynt.



Ashkan Kiani med sonen Adrian, Södra Gottsunda:
– I filmer, inredningsaffärer och orienten. Jag läser böcker om orienten och har mitt ursprung i Iran och inspireras av hur mamma och pappa har det hemma. Kontoret hemma är inrett i orientalisk stil.








Kristine Bandrup, Österskär:
– Överallt! I tidningar, hos vänner, i affärer. Jag har ganska litet hemma, men förändrar det som går. Kuddar, gardiner och lampor byter jag ut ibland. Och blommor, både snittblommor och krukväxter.







Susen Wriedt, Sunnersta:
– I alla möjliga tidningar, i möbelaffärer och på loppis, i reseprogram och andra tv-program. Jag köper inte speciellt mycket alls, men jag får inspiration till vad jag skulle vilja göra om jag blir rik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!