Myrica Bergqvist är designern som lever sin stil. Garderoben hemma i hennes lilla etta är lika spektakulär som hennes formgivning. Skohyllan är lika imponerande som hennes pampiga möbler. Smyckeskrinet dignar av blingbling, neon och guldnitar. En touch av italiensk burgen elegans och futuristisk stramhet är hennes kännetecken.
Det har blivit en rad olika egna produkter genom åren, men nu rensar hon, städar ur och tänker till.
– Jag vill ha kontroll över sortimentet. Nu väljer jag mina favoriter och storsäljare och satsar allt på dem. Det är roligt att vara begränsad, menar Myrica och syftar i första hand på sänggavlarna som blivit något av hennes signum.
Begränsad är annars ett ord som inte passar Myricas design särskilt bra, åtminstone inte hennes formspråk. Både hennes arbeten och hennes privata sfär andas flärd och ger löften om det ljuva livet.
Hon utbildade sig i Italien och har ett internationellt kontaktnät som präglar henne på ett spännande osvenskt sätt. Hon väljer mörkt trä i stället för ljust, mässing och guld i stället för silver, färgkaskader i stället för sparsmakat vitt, hemmasnickrat i stället för färdigköpt. Hon väljer namn med associationer till stinna plånböcker och rikedomar, som Queenie, Lady Babsy, JR och Sue Ellen.
– Jag gillar att gruppera mina saker. Det gör att ögat dras till vissa saker och kompositioner. Till exempel bordet-stolen-tavlan, säger Myrica Bergqvistoch visar ett inredningsstilleben som riktigt skriker på uppmärksamhet.
Tavlan är ett Frida Kahlo-motiv inramat i tjock sirlig guldram. Bordet är stramt med svart skiva mot metall, lampan på bordet har knalligt röd skärm och guldig fot. En riktig karamell mot den vita väggen. Att bilden är ett urrivet tidningsklipp, ramen ett Myrorna-fynd och bordet kommer från Ikea spelar ingen roll - det är konsten att samla dessa vackra saker till en harmoni som Myrica älskar och excellerar i.
Men mest av allt är sängen i fokus. Fattas bara annat när man som Myrica Bergqvist gjort sig en karriär på att formge sänggavlar. Placerad mitt i rummet, med sidenglänsande överkast och glamourös inramning är det sänggaveln Sir Elton Forrest som fått paradplatsen och drar ner applådåskorna.
– Träfanér är en ny grej som breddar uttrycket och tilltalar andra än plexifolket. Jag gillar dem båda. Det tunna, endimensionella materialet är detsamma, enkelheten bor i båda materialen och effekten blir lika massiv. Formen är traditionell och känslan modern. Det ska vara lyxigt att leva.