Knalliga färger i vår

Starka färger och mycket retrokänsla präglat vårens och sommarens nyheter i stans heminredningsbutiker. Gult och orange är populära nyanser, liksom 1960-talets smutsiga pasteller.

Foto:

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2008-04-11 11:06
- Man blir ju så glad av de här glada färgerna. De är vårlika, titta bara på den här, säger kunden Shiow Lih Wuh, och visar den färgglada salladsslunga hon tänker köpa inne på Duka vid Stora torget i Uppsala.
Här jobbar Margareta Thorell, som just håller på att packa upp en laddning med vårens nyheter, bland annat färgglada, naivistiskt formade flugsmällor. Hon har varit med tillräckligt länge för att känna igen mönster och färger som var populära på 1960- och 70-talen.
- I vår är det mycket som dyker upp igen, känns det som. Det gäller både former och nyanser, säger hon.

Det är främst de yngre kunderna som tilltalas av de lekfulla formerna och färgerna, tror Margareta Thorell.
- Jag tror de tycker att det är skoj. De har ju inte upplevt det tidigare, och har inga förutfattade meningar, utan tycker bara det är nytt och roligt och färggrant, säger hon.
Också inne på Indiska Magasinet märker personalen av retrotrenden, både vad gäller prylar och inte minst kläder, säger expedit Maria Lundin.
- Fast de som var med på 70-talet kanske inte skaffar de prylar de hade då. Har man sett det en gång så räcker det nog, säger hon.

Annika Berner är ansvarig för reklam och grafisk form på Beckmans designskola. Hon säger att de starka färgerna finns både inom inredning, grafisk form och mode.
- Och det är väldigt mycket mönster överallt, säger hon.
Även om det är först i vår vi vanliga konsumenter lägger märke till den starka färgtrenden, så har den funnits länge, i flera år, säger Annika Berner, som tycker det är roligt med häftiga färger och mönster.
- Jag bedömer att det sett ut så här i flera år, speciellt i designersammanhang, men det är först nu färgmodet kommit ut på massmarknaden.
På frågan om retrostilen tilltalar också de som var med när det först begav sig svarar Annika Berner med att citera en gammal branschsanning fråntidskriften Harpers Bazar:
- Använd aldrig samma mode två gånger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!