Katalogerna som alltid lockar
Trots webbens genomslagskraft finns det fortfarande en sorts papperskatalog som aldrig slÄr fel; möbelkatalogerna. UNT:s testpanel sÀger sitt om de senaste.
Hugo Ekström, Annika Söderqvist och Anna Lindgren diskuterar höstens möbelkataloger.
Foto: Robert Johansson
- Titta dÀr, sÄ typiskt Ikea, slÀnger Annika Söderkvist ur sig och pekar ut en 29-kronors lampa i 70-talsstuk. Varför mÄste man köpa en lampa för 29 spÀnn?
- Alla ska kunna köpa möbler pÄ Ikea. De stoltserar med prislapparna. Andra kataloger har mer fokus pÄ möblerna, svarar Hugo Ekström och tillÀgger att det Àr just detta som Ikea Àr duktiga pÄ.
- De gör aptitliga presentationer av sina produkter, fortsÀtter han.
Men överlag Àr panelen ringa imponerade.
- Visst, med Ikea vat man vad man fÄr. Det Àr som att recensera en telefonkatalog, sÀger Hugo Ekström skÀmtsamt.
Trots dessa ord var kritiken Àn vÀrre nÀr Europa möblers katalog plockades fram.
- Det Àr ju tydligt vilka de vÀnder sig till, sÀger Annika Söderqvist insinuerande och pekar pÄ en inledande bild pÄ en tjej i ridklÀder som vilar sig i en soffa utstÀlld mitt i ett stall.
DÀrefter följer en vÄg av kritiska tillrop; "den Àr konservativ", "och feg" och ett helt nytt begrepp myntades.
- Den Àr "ny-trist", kan man sÀga sÄ, frÄgar Anna Lindgren.
I Miokatalogen upptÀckte panelen ett par överraskande inslag.
- Kolla hÀr, apelsiner överallt. Det Àr lite crazy, sÀger Hugo Ekström och pekar pÄ ett uppslag med vita köksmöbler dekorerade med apelsiner utplacerade huller om buller.
I övrigt var det Äterigen negativa ordalag som dominerade nÀr Mio katalogen diskuterades.
- Det Àr snyggt men svalt. Inte som Ikea dÀr det ofta kÀnns som att man Àr hemma hos nÄgon, sÀger Hugo Eriksson.
- Det Àr ingen levande miljö. Mios katalog kÀnns mest som en inredningstidning, fortsÀtter Anna Lindgren.
Panelen konstaterar att Àven om katalogerna skiljer sig bÄde nÀr det gÀller mÄlgrupp och stil fanns det ÀndÄ en och annan gemensam nÀmnare. Annika Söderqvist slÄs av det individualistiska temat som Äterkommer bÄde i Ikeas och Europa möblers katalog. "Inred som du vill leva", stÄr det pÄ Ikeas omslag och "Lite mera du" pÄ Europa möblers.
- Det verkar vara en allmÀn trend, sÀger Annika Söderqvist.
Förutom hastiga tillrop om den ena eller andra kataloguppslaget hade panelen Àven en och annan djupare analys av möbelföretagens strategier.
- För att vara lite filosofisk, kan det inte vara sÄ att folk inte vill satsa pÄ sÄ mycket nytt nÀr det Àr lÄgkonjunktur och att det dÀrför inte finns sÄ mÄnga nyheter i Ärets kataloger, resonerar Annika Söderqvist.
Hennes funderingar fÄr igenkÀnnande nickar frÄn övriga panelen.
- Varför puffar de inte mer för ekokoncepten i dessa tider? undrar Anna Lindgren.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!