Katalogerna som alltid lockar
Trots webbens genomslagskraft finns det fortfarande en sorts papperskatalog som aldrig slår fel; möbelkatalogerna. UNT:s testpanel säger sitt om de senaste.
Hugo Ekström, Annika Söderqvist och Anna Lindgren diskuterar höstens möbelkataloger.
Foto: Robert Johansson
- Titta där, så typiskt Ikea, slänger Annika Söderkvist ur sig och pekar ut en 29-kronors lampa i 70-talsstuk. Varför måste man köpa en lampa för 29 spänn?
- Alla ska kunna köpa möbler på Ikea. De stoltserar med prislapparna. Andra kataloger har mer fokus på möblerna, svarar Hugo Ekström och tillägger att det är just detta som Ikea är duktiga på.
- De gör aptitliga presentationer av sina produkter, fortsätter han.
Men överlag är panelen ringa imponerade.
- Visst, med Ikea vat man vad man får. Det är som att recensera en telefonkatalog, säger Hugo Ekström skämtsamt.
Trots dessa ord var kritiken än värre när Europa möblers katalog plockades fram.
- Det är ju tydligt vilka de vänder sig till, säger Annika Söderqvist insinuerande och pekar på en inledande bild på en tjej i ridkläder som vilar sig i en soffa utställd mitt i ett stall.
Därefter följer en våg av kritiska tillrop; "den är konservativ", "och feg" och ett helt nytt begrepp myntades.
- Den är "ny-trist", kan man säga så, frågar Anna Lindgren.
I Miokatalogen upptäckte panelen ett par överraskande inslag.
- Kolla här, apelsiner överallt. Det är lite crazy, säger Hugo Ekström och pekar på ett uppslag med vita köksmöbler dekorerade med apelsiner utplacerade huller om buller.
I övrigt var det återigen negativa ordalag som dominerade när Mio katalogen diskuterades.
- Det är snyggt men svalt. Inte som Ikea där det ofta känns som att man är hemma hos någon, säger Hugo Eriksson.
- Det är ingen levande miljö. Mios katalog känns mest som en inredningstidning, fortsätter Anna Lindgren.
Panelen konstaterar att även om katalogerna skiljer sig både när det gäller målgrupp och stil fanns det ändå en och annan gemensam nämnare. Annika Söderqvist slås av det individualistiska temat som återkommer både i Ikeas och Europa möblers katalog. "Inred som du vill leva", står det på Ikeas omslag och "Lite mera du" på Europa möblers.
- Det verkar vara en allmän trend, säger Annika Söderqvist.
Förutom hastiga tillrop om den ena eller andra kataloguppslaget hade panelen även en och annan djupare analys av möbelföretagens strategier.
- För att vara lite filosofisk, kan det inte vara så att folk inte vill satsa på så mycket nytt när det är lågkonjunktur och att det därför inte finns så många nyheter i årets kataloger, resonerar Annika Söderqvist.
Hennes funderingar får igenkännande nickar från övriga panelen.
- Varför puffar de inte mer för ekokoncepten i dessa tider? undrar Anna Lindgren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!