Hon har hittat hem i nya Vasahuset

Uppsala stadsteaters chef Petra Brylander har många sidor. De speglas i hennes hem i nya Vasahuset.

En scenkostym specialsydd till Petra Brylander när hon spelade prinsessa i Salman Rushdies "Sagornas hav" vid Malmö stadsteater. Guldklänningen är en avskedspresent från teatern.

En scenkostym specialsydd till Petra Brylander när hon spelade prinsessa i Salman Rushdies "Sagornas hav" vid Malmö stadsteater. Guldklänningen är en avskedspresent från teatern.

Foto:

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2018-11-23 08:00

Teaterchefen Petra Brylander välkomnar in och rusar in i vardagsrummet. Förbi den stora hallen med ett skåp från Indien, en pompös kontrabas och en hög spegel med träsniderier.

Det är stora möbler som tar plats – och får göra det. Takhöjden i bostaden är omkring tre meter och det finns ett härligt lugn i lägenheten.

– Vi har en fin utsikt mot Vasaparken. Det är otroligt tyst här, trots att Kyrkogårdsgatan går förbi, säger Petra Brylander.

Hon har en wettex-trasa i handen och dammar av bord, sätter i nya blommor i en vas och tänder ljus i ljusstakarna. Hon erkänner att hon är lite påverkad av att ha flyttat så många gånger på sistone.

Först från radhuset i Malmö till sekelskifteslägenhet i Slottsstaden mer centralt i samma stad.

Där hann hon bo ett år, sedan fick Petra Brylander jobb som teaterchef vid Uppsala stadsteater. Sonen Ivar flyttade hemifrån och bor kvar i Malmö. Nu har hon rutin på att hemstajla lägenheter. Bort med personliga foton, in med saltkar och citroner.

– När man väl ska ha visning är det skönt. Då vill man inte att hela staden ska promenera runt och titta i ens familjealbum, säger hon.

LÄS MER: Petra Brylander i stor intervju i UNT (2016)

I augusti 2016 flyttade familjen in på Vasagatan. Men det var inte lätt att hitta en fyrarummare i Uppsala.

– Det fanns bara massa treor.

När Petra Brylander till slut hittade en 4,5:a i nya Vasahuset föll hon för det som var bevarat. Breda golvplankor, köket i varmt gult och den höga takhöjden.

– Jag gillar att det är så många originaldetaljer kvar, säger hon.

Bostaden ligger i det terrakottafärgade huset bredvid det blåa och pampiga Vasahuset. Då Vasahuset andas sekelskiftets ornamentik, är nya Vasahuset ritat av Gunnar Leche i en mer praktisk stil. Byggåret är 1929.

I köket finns ett smalt skåp över en hög radiator. Skåpet har ingen botten, då det är tänkt som en handdukstork över elementet, men Petra har klämt in sina kokböcker i stället.

Förutom köket är lägenheten ljus och vit, men Petra Brylander drömmer om att måla om eller få upp mönstrade tapeter.

– Men inte Morris-tapeterna som numera finns överallt, inflikar hon kvickt.

Hon har satt sig vid matbordet i vardagsrummet. I det fyrkantiga rummet är familjen oftast. Här äter de middag. I nya soffan ligger dottern och lyssnar på musik.

Mycket i Petra Brylanders hem är saker som betyder något för henne. Matsalsstolarna från Fjällnäs slott har hon fått av sin mamma. Hon som gick bort kort efter att Petra flyttat hit.

Det var i en brytpunkt på många sätt när Petra Brylander kom till Uppsala.

Petra hade förlorat sin pappa när hon var ung och plötsligt hade hon inga föräldrar i livet.

– Det var tufft. Det kändes lite som att jag var på besök här.

Men hon känner sig välkomnad i Uppsala. Den centrala lägenheten har också ”blivit ett stopp på Norrlandslinjen” som hon säger. Här stannar vänner och släktingar från Norrbotten, som ska vidare mot Stockholm.

Hon är född i Kalix och växte upp i Gällivare och Luleå. Vardagsrumsbordet med tjocka ben är snidat av en snickare från Tornedalen.

Från vardagsrummet ser man in till sovrummet. En stor säng med blommigt överkast. Över en garderob hänger en överdådig, lång, tung klänning som skiftar i guld. Det är Petra Brylanders scenkostym som hon hade när hon spelade prinsessa under Salman Rushdies ”Sagornas hav” på Malmö Stadsteater.

Det är det tydligaste spåret av att det är en teaterfamilj vi hälsar på hos.

– Fyra versioner av Tartuffe är ju inte roligt att ha stå framme. Vi vilar oss lite från pjäserna här hemma, säger Petra Brylander.

PETRA BRYLANDER

Gör: Teaterchef och vd för Uppsala stadsteater.

Bor: I nya Vasahuset med byggår 1929, ritat av Gunnar Leche och byggt av Anders Diös. Nya Vasahuset är det terrakottafärgade bostadshuset som ligger bredvid blåa Vasahuset från 1906.

Ålder: 48 år.

Familj: Maken Dennis Sandin, som är skådespelare och regissör och barnen Ivar, 20 år och Sigrid, 15 år.

Favoritkonstnär: Marie-Louise Ekman. ”Modern konst är roligt.”

Favoritskådespelare: Som ung var det Margaretha Krook och Emma Thompson. Nu är det ensemblen på teatern!

Bästa arkitekturstil: Förra sekelskiftet.

Sämsta arkitekturstil: 80-talet, när allt blev plast.

Samlar på: Porslin från Arabia (helst Valencia) och engelska äggkoppar.

Okänd talang: ”Jag kan jättemånga dialekter. Robert Gustafsson, du har inte en chans mot mig.”

Intressen: Teater, kultur, litteratur, konst, musik, feminism, kvinnligt författarskap och trädgårdsodling.

Aktuell: Första kvinnliga teaterchefen för Uppsala stadsteater. I vår bjuder stadsteatern bland annat på teaterkonserten ”Eka över hela staden” baserad på Veronica Maggios musik och urpremiär av ”Flickvännen” i Marianne Lindberg De Geers regi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!