Hon fick en städnota på 16 000 kr
Två månader efter flytten kom en städnota på nästan 16 000 kronor för tvårummaren. Enligt Uppsalahem hade det tagit 34 timmar för två personer att sanera lägenheten som enligt Cecilia Olsson redan var städad. Till slut enades man om en förlikning.
I förra veckans Bostad beskrev vi hur en av fyra hyresgäster krävs på pengar för skador, slitage eller för dålig städning i lägenheten när de ska flytta ut.
Foto:
Problemen började då den nya hyresgästen och Olsson gjorde upp på telefon att lägenheten skulle bli inflyttningsbar före klockan 12 fredagen 1 juni. Enligt hyreslagen godkänner därmed den nya hyresgästen lägenheten i det skick den är om det som nu blir en tidigare inflyttning med tillgång till nycklarna än vad som sagts från början.
Olsson lämnade enligt kvittot in sina nycklar klockan åtta på morgonen men den nya hyresgästen som inte var nöjd med städningen vägrade flytta in före lunchtid och eftersom parterna inte hade någon skriftlig överenskommelse står ord mot ord.
De nya hyresgästerna som skulle flytta in tog kontakt med Uppsalahem för en besiktning. Uppsalahem fick då kalla in en saneringsfirma efter det att jourpersonalen städat ett rum åt de nyinflyttade på fredagskvällen. Enligt uppgift var det bara städat på golvet men inga lister eller fönster var rena och Uppsalahem underkände därför Olssons flyttstäd.
Städföretaget Sanerings Entreprenad AB fakturerade sedan för städ under fredag, måndag och tisdag. Totalt 15 950 kronor.
Cecilia Olsson hade under tiden helt ovetande om detta installerat sig i sin nya lägenhet med sin familj och fick ett brev och en faktura två månader senare med krav på 5000 kronor.
- Uppsalahem menade att de hade "prutat" ner beloppet men jag tänkte inte betala så mycket, jag kan inte förstå hur det kan ha tagit två personer 34 timmar att städa en tvåa på 69 kvadratmeter. Jag hade tapetserat om i två rum och sagt att den nya hyresgästen kunde höra av sig om det inte var rent nog, fortsätter Olsson.
Uppsalahem bestämde möte med Olsson nu i veckan där man visade upp fotobevis på de saneringsproblem som var tvungna att åtgärdas.
På bilderna ser man skit på kanten av spisen, skurmedel i diskhon och skurmedel som inte blivit ordentligt borttorkat från ugnen.
- Jag vill inte prata om enskilda fall men jag kan säga att det inte handlar om något gränsfall utan vi har kontrollerat med städfirman och det är klart att det ska vara städat när det kommer nya hyresgäster och det var det inte nu, säger Östen Bernelind som är förvaltare på Uppsalahem.
- Visst var det även en stor faktura och vi valde att ta en del av den själva så att det inte skulle drabba hyresgästen.
Men nästan 16 000 för att städa en tvåa?
- Jag har pratat med städfirman om det och tycker också att det var dyrt men vi hade inget val då vi inte kunde ta in det företag vi har avtal med på så kort varsel. Nu har vi träffat Cecilia och presenterat en lösning för henne, säger Bernelind.
Enligt Uppsalahems fastighetschef, Fredrik Holm, ligger avgiften på en ostädad trea på mellan 2500 och 3500 kronor. Handlar det om ett rum eller några fönster ska hyresgästen debiteras på 275 kronor i timmen.Det som man medger var olycklig är att det tog två månader innan själva fakturan skickades till Olsson men det var semestertider som orsakade dröjsmålet, enligt Uppsalahem.
I torsdags kom det slutgiltiga beskedet från Uppsalahem som nu hade sänkt de ekonomisk kravet till 3 500 kronor.
- Det kan jag tänka mig att betala så det lönar sig att stå på sig, säger Cecilia Olsson son nu är nöjd med uppgörelsen.
Röster från hyresgäster
Sofie Gunnar:
"Det som stör mig mest är det bemötande jag får av AP när jag har kontaktat dem. När jag flyttade in i Grämby såg det för jävligt ut och de lovade att ersätta mig om vi städade själva. Efter tjat i ett halvår var jag gråtfärdig och då konstaterade en handläggare att de hade ett protokoll på att en städfirma städat lägenheten innan vi flyttat in. När vi sedan skulle flytta ut fick vi betala 900 kronor för några fettfläckar på ett köksskåp."
Elin:
"Jag vill vara anonym för jag bor kvar i en Ap-fastighet. När vi flyttade in var det skitigt och ostädat. Vi var på dem flera gånger och efter fyra försök och en månad senare kom en städare. Han sa då att han visste om ärendet och att AP hoppades att vi skulle ge upp så de slapp städa. Jag blev arg och skrev ett brev till dem, jag hade precis läst hyreslagen, och vi fick då nästan en månadshyra som kompensation."
Dan Johansson:
"När jag flyttade från Rackarberget var jag med vid besiktningen och fick godkänna protokollet där man inte hade några anmärkningar. Tre månader senare kom ett krav på 1790 kronor för tapetsering. Efter samtal med deras handläggare slutade det med att jag fick betala 750 kronor. Jag är nöjd med att vi kom fram till en lösning för det var uppenbart att det hade brustit i kommunikationen."
Elin Hjelm:
"När jag flyttade in på Sernandesväg var det slitet och Heimstaden vill tapetsera om men det behövdes inte eftersom jag visste att jag inte skulle bo där så länge. När jag sedan flyttade fick jag en räkning på 1760 kronor för den tapetsering som de skulle ha gjort när jag skulle flytta in. Jag fick skriva ett klagobrev och då makulerads räkningen."
Negin Shahsavar:
"För mig handlade det bara om 400 kronor men jag är ändå irriterad. När vi flyttade in var det riktigt skitigt och ingrott i badrummet. Jag vände mig till Konsumentverket för jag visste inte vilken standard det var på studentstäderna i Uppsala. AP hotade med rättsliga åtgärder så det vara bara att betala."
Sofie Gunnar:
"Det som stör mig mest är det bemötande jag får av AP när jag har kontaktat dem. När jag flyttade in i Grämby såg det för jävligt ut och de lovade att ersätta mig om vi städade själva. Efter tjat i ett halvår var jag gråtfärdig och då konstaterade en handläggare att de hade ett protokoll på att en städfirma städat lägenheten innan vi flyttat in. När vi sedan skulle flytta ut fick vi betala 900 kronor för några fettfläckar på ett köksskåp."
Elin:
"Jag vill vara anonym för jag bor kvar i en Ap-fastighet. När vi flyttade in var det skitigt och ostädat. Vi var på dem flera gånger och efter fyra försök och en månad senare kom en städare. Han sa då att han visste om ärendet och att AP hoppades att vi skulle ge upp så de slapp städa. Jag blev arg och skrev ett brev till dem, jag hade precis läst hyreslagen, och vi fick då nästan en månadshyra som kompensation."
Dan Johansson:
"När jag flyttade från Rackarberget var jag med vid besiktningen och fick godkänna protokollet där man inte hade några anmärkningar. Tre månader senare kom ett krav på 1790 kronor för tapetsering. Efter samtal med deras handläggare slutade det med att jag fick betala 750 kronor. Jag är nöjd med att vi kom fram till en lösning för det var uppenbart att det hade brustit i kommunikationen."
Elin Hjelm:
"När jag flyttade in på Sernandesväg var det slitet och Heimstaden vill tapetsera om men det behövdes inte eftersom jag visste att jag inte skulle bo där så länge. När jag sedan flyttade fick jag en räkning på 1760 kronor för den tapetsering som de skulle ha gjort när jag skulle flytta in. Jag fick skriva ett klagobrev och då makulerads räkningen."
Negin Shahsavar:
"För mig handlade det bara om 400 kronor men jag är ändå irriterad. När vi flyttade in var det riktigt skitigt och ingrott i badrummet. Jag vände mig till Konsumentverket för jag visste inte vilken standard det var på studentstäderna i Uppsala. AP hotade med rättsliga åtgärder så det vara bara att betala."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!