Hantverkartrubbel ? - Så här gör du
Anlita hantverkare måste vi alla göra någon gång då och då. För det mesta fungerar det bra, men tyvärr händer det att hantverkstjänster, reparationsarbeten och liknande försenas, inte blir riktigt gjorda eller att det uppstår något annat oförutsett problem. Då är det viktigt att veta vad som gäller.
Foto:
När du anlitar ett proffs ska han eller hon utföra jobbet fackmässigt. Det innebär att du har rätt att kräva vad som kan förväntas av en normalt skicklig, kunnig och seriöst arbetande fackman. Hantverkaren eller reparatören ska ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande, ta till vara dina intressen och rådgöra med dig om det behövs. Det innebär att han eller hon exempelvis inte får välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten.
Har du och den du anlitar kommit överens om ett pris i förväg får det inte ändras. Om du fått en ungefärlig prisuppgift får den inte överskridas med mer än 15 procent. För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att få prisuppgiften skriftligt.
Om det under arbetets gång visar sig att det är något mer som behöver åtgärdas, något som har samband med uppdraget, men som ni inte kommit överens om i förväg, ska hantverkaren kontakta dig. Detta för att du ska kunna bestämma om du vill ha arbetet utfört eller inte.
Om det blir fel kan du välja att kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig, kräva prisavdrag om felet inte åtgärdas eller häva avtalet helt eller delvis. Du kan kräva skadestånd och hålla inne med betalning som motsvara dina krav för felet.
Ett annat vanligt problem är att arbetet försenas, inte fortskrider som ni kommit överens eller inte alls påbörjats. Då kan du kräva att arbetet görs klart, häva avtalet helt eller delvis eller kräva skadestånd. Du kan också hålla inne med en del av betalningen som säkerhet för dina krav på skadestånd eller för avräkning vid en hävning.
Har det blivit fel ska du reklamera felet så snart som möjligt. En reklamation som kommit hantverkaren till del inom två månader anses alltid ha kommit i rätt tid. Men vänta inte, utan reklamera alltid så snart som möjligt. Det är viktigt att du reklamerar till hantverkaren så att han eller hon får chansen att åtgärda felet. Gör du inte det, eller väntar för länge med att reklamera, går du miste om dina rättigheter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!