Glitterdisco och återvunnet
Nu är det glada 80-talet tillbaka i våra vardagsrum. Glitter, guld och glamour är senaste trenden enligt Formexmässan.
Gamla klassiker är högt älskade i inredningssammanhang och Verner Pantons lampor är inget undantag, även om de kom redan på 60-talet.
Foto:
Det är en lätt schizofren tid vi lever i. Allt medan miljödebatten och tankarna om att minska konsumtionen är högaktuella gör högkonjunkturen allt fler köpstarka. Och inredningsintresserade.
Den som besökte höstens design och inredningsmässa Formex kände säkert av de skilda världarna, som syns även i inredningstrenderna. Å ena sidan återvunnet naturmaterial. Å andra plast, glitter, guld, glamour - och konsumtion.
Höstens mässa är döpt till Ballroom blitz och på entrétorget har Jan Rundgren byggt upp en inspirationsmonter kring ett blinkande dansgolv med diskokulor, neonfärger och 80-talsmusik i bakgrunden.
- Den unga generationen som är födda sent 70-tal eller tidigt 80-tal ser 80-talets neonfärger och glamour ur en helt annan synvinkel. Dessutom är de en köpstark grupp som kan lägga väldigt mycket pengar på lyxiga prylar, säger han.
Som gott exempel på det står en flaska mineralvatten med glittrig etikett.
- Tusen kronor flaskan kostar det. Det sägs att Paris Hilton ger det till sin hund.
Motpolen mot glittret, glamouren och konsumtionen finner man inte långt bort. Kreatören Peter Ødegaard har byggt upp sin monter enligt en helt annan filosofi. Art Into Life - It's my choise heter utställningen som tagit fasta på återvunna och miljömedvetna materialval.
- Jag gillar inte det där med trender, utan vill ha saker man kan leva med en längre tid. Kanske i två eller tre generationer, säger han.
- Det är inte en trend utan en hel livsfilosofi. Då väljer man material som håller eller som kan återanvändas och som producerats på ett schysst sätt.
Bild 1: En yngre generation har kanske lättare att ta till sig alla starka färger som vi ser nu. Men det är inte en direktkopia av 80-talet, utan sett med nya glasögon, säger Jan Rundgren, designer och trendkännare som skapat montern i entréhallen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!