Flest klagomål om boendet

Boendet fortsätter att orsaka störst problem för landets konsumenter. Därefter följer bilar, telefoni- och internet samt hemelektronik. Två bilföretag i Uppsala har hamnat på Råd och Röns Svarta lista.

Foto:

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2008-02-08 12:15
Första gången Konsumentverket sammanställde inkomna klagomål var 2005. Sedan dess har frågor runt boende alltid legat i topp bland klagomålen. 2007 anmäldes 102 000 klagomål, drygt 20 procent av dem rörde boende. Ungefär hälften av klagomålen handlar om hantverkare. Det är jobb som blivit dåligt utfört, dragit ut på tiden eller att fakturan blivit högre än vad som avtalats.
Ett annat område som fått ett flertal anmälningar är problem i samband med att bostäder ska köpas eller säljas.

Tvåa på klagomålslistan hamnar fordon och transporter. 17 procent av de inkomna klagomålen i fjol rörde detta område. Klagomålen handlar huvudsakligen om bilköp eller bilreparationer. Två bilföretag i länet ligger på Svarta listan. Servicedepån i Uppsala rekommenderas av Allmänna Rekommendationsnämnden, ARN, att betala tillbaka 16 996 kronor till en kund som köpt en begagnad bil. Även C. Krakas i Uppsala ligger på listan, det finns ingen information om vad det ärendet gäller. På Svarta listan hamnar företag som inte följt ARN:s rekommendationer.

Telefoni- och internettjänster är det tredje största problemområdet med 14 procent av anmälningarna. Därefter följer hemelektronik med drygt elva procent. Klagomålen rör både tjänster som exempelvis bredbandsuppkoppling, men även köp och reparationer av utrustningen.
Fotnot: Drygt 60 av landets 290 kommuner ingår inte i statistiken över klagomål, bland annat beroende på att deras kategorier över klagomål inte överensstämmer med övriga kommuners.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!