Redan innan Johan Lindau öppnar dörren syns hela hallen. Dagsljuset silar ned genom den stora björken vid husknuten och lyser upp golvet innanför de stora glasväggarna. Där hänger den klassiska Arne Jacobsen-apan av trä på svaj i en vacker torr gren av trollhassel som om den vore i färd med att svinga sig ut i trädet utanför. Hallen var tidigare husets uteplats och baksida. I dag är den inbyggd och har blivit ett rymligt rum för alla kläder och väder.
- Man pratar mycket om kök och badrum. Båda är platser där man vistas ofta varje dag, inte sällan flera personer samtidigt. Det är samma sak med hallen. Alla brottas med hur man ska få plats med allt. Familjens alla jackor, skor och stövlar, och vänner och kompisars skor och stövlar. Vi ville att hallen skulle vara så stor och smart planerad som det bara går, berättar Johan Lindau.
Johan Lindau är formgivare, design manager och företagsledare för möbelföretaget Blå Station. Huset han och hans familj bor i byggdes 1954 av en ålafiskare och ligger i Åhus, bara ett stenkast från jobbet. Det är fiskarens förtjänst att fyra personer i dag kan bo i en-och enhalvplansvillan i de gamla kulturmärkta kvarteren trots restriktioner för mått och höjder. Han fick nämligen godkänt att bygga en något högre vind för att ha plats att torka och rensa sina nät. Inredningen i hallen är sparsam och noga utvald. Viktigast - och mest diskret - är hela den väggtäckande garderoben med skjutdörrar som löper utmed ena långsidan. In här försvinner allt som annars gärna hamnar i travar och högar och blockerar ingången. Samtidigt finns det nära till hands när man behöver ta fram det.
- Förvaring är det bästa att satsa på, tycker Johan. Vi har försökt göra likadant genomgående i huset. De släta skjutdörrarna ger ett lugn, särskilt i hallen. Det är ju det första rum som möter oss när vi kommer hem. Ett tåligt golv är också viktigt.
Klädhängaren Tree och Signe Persson-Melins aluminiumkruka Gråsippa är skulpturala mot det blanka kalkstensgolvet. Generösa bänken Polstergeist från Blå Station är placerad framför garderobsväggen. I taket hänger en nästan poetiskt böljande taklampa av tyg från Flos. Eldstaden som möter oss direkt innanför dörren var tidigare en öppen spis på uteplatsen. För att bevara spåren av den ursprungliga arkitekturen så har man valt att ha fasadens pigmenterade cementyta även här inne. De stora glasytorna och inramningen av ek gör att gränserna mellan ute och inne blir vackert flytande. Frånvaron av överflödiga föremål ger hallen de öppna ytor som behövs just i hemmets första rum. Här lagras inga onödiga högar. Allt fyller en funktion. Allt får plats.