Den trendiga folkkonsten hittar hem

Folklore är mer än bara knätofsar och näverslöjd. Det är en hel konstform och en källa till inspiration för nutida formgivare.

Lena Landerberg, utställningsproducent på Nordiska museet i Stockholm.

Lena Landerberg, utställningsproducent på Nordiska museet i Stockholm.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2015-03-06 09:18

– Inredningstidningar lånar ofta rekvisita från slöjdbutiker till sina fotograferingar, ofta är det inte originalprylarna som är eftertraktade utan nytillverkad slöjd inspirerad av gamla mönster och tekniker, säger Lena Landerberg, som är utställningsproducent på Nordiska museet i Stockholm.

Vart man än reser i världen kan man se gemensamma drag i folkkonsten, vävda täcken från Dalarna påminner om orientaliska mattor eller mönster från den amerikanska ursprungsbefolkningen, och ett målat skåp från Österlen kunde lika gärna stått i skyltfönstret på Indiska.

– Folkkonsten är global, det är samma typ av mönster och färger som går igen världen över. Det finns typiska drag för allmogekonsten; ofta dekoreras hela ytan, man lämnar inga tomma fält. Och man dekorerade allt, även vardagsföremål, berättar Lena Landerberg.

Folkkonsten består till stor del av återbruk. Allt togs tillvara och återanvändes i det gamla bondesamhället.

– Man hade ont om pengar men gott om tid, alltså motsatsen till hur vi har det i dag.

Folkkonstens uttryck har ansetts lite naiva, som att bönderna inte visste bättre när de försökte avbilda ett djur eller en växt. Men det är ett stilgrepp, det handlar om en anpassning till material och teknik, berättar Lena Landerberg.

– Det är medvetet stiliserat, inte naturtroget. Man skapar ett mönster av exempelvis fåglar i stället för att för­söka avbilda en fågel som den verkligen ser ut. (TT)

Fakta Folkkonst – de självlärdas hantverk

Fyra frågor till ...

Folkkonst eller allmogekonst är benämningen på den konst – rena utsmyckningar såväl som dekorationer av bruksföremål – som skapades av folk på landet för folk på landet före industrialiseringen, främst mellan 1750 och 1850.

I motsats till den borgerliga konsten har den ofta ansetts anonym och finns inte upptagen i några kataloger, men orsaken är främst att den inte utforskats ordentligt. Konstnärerna var oftast inte utbildade utan självlärda, de var ”vanligt folk” som smyckade sitt hem och sina redskap, eller hade en ­liten sidoinkomst i att sälja sin konst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!