Boende missnöjda med nybygge

I flera månader har de boende i de nybyggda husen på Stålgatan i Uppsala haft hantverkare springande i sina hem. Flera av dem är arga över att efterarbetet är så omfattande, och fortfarande fyra månader efter inflyttningen finns det en lång lista med klagomål över husens beskaffenhet. Bland annat fungerar inte uppvärmningen som den ska.

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2004-10-19 00:00
Uppsalaföretaget Mauritz Bygg AB välkomnades för ett år sedan av bland annat kommunen och av Uppsalahem som en uppstickare i byggbranschen. Med lägre byggpriser tog de omedelbart marknadsandelar av de stora byggföretagen.
Men flera av de som flyttat in i företagets nybyggda hus i Slavsta är mycket missnöjda med Mauritz Byggs lågt satta ambitioner. Saknade kontakter, spruckna vattenledningar, dålig uppvärmning och lutande golv finns med på den klagomålslista som bostadsrättsföreningens styrelse överlämnat till företaget.
— Jag flyttade in i juni och fortfarande springer det hantverkare här i stort sett varje dag för att justera alla fel. När man har lagt ut 2,5 miljoner kronor för att få bo i ett helt nytt hus är det inte rimligt att man ska behöva leva under sådana här förhållanden i fyra månader, säger Javier Jurio, som bor i ett av de röda småhusen på Stålgatan i Uppsala.

Lutande golv
En av Javier Jurios grannar, Maribel Bazan, är också irriterad över felen.
— Det är många småfel, och man hade förväntat sig ett bättre hantverk. Det är ganska dyrt att skaffa ett nytt hus, och då vill man ha bra kvalitet, säger Maribel Bazan.
Hon visar upp köket med det lutande golvet, och grovköket där vattenrören ligger helt fria.
— De har satt om några lister som satt fel, men det är inte särskilt bra gjort. Det finns mycket som borde åtgärdas, säger Maribel Bazan.

Luckor upp och ned
I Javier Jurio hus intill är det iskallt på badrumsgolvet. Golvvärmen är uppdragen på max, men det har ingen effekt.
— Och i morse hade vi 16,8 grader på hela bottenvåningen. Hur det kommer att bli i vinter vågar jag inte tänka på, säger Javier Jurio.
— Finishen är under all kritik — det finns spikhål och skrapmärken överallt. Det är glipor i skarvarna mellan taket och väggen och skåpluckorna i köket är monterade upp och ned. Vi har betalat för carport och förråd, men de är fortfarande inte klara.

Medveten om förseningar
Listan de boende har gjort över fel, små som stora, omfattar omkring 50 punkter. Mauritz Bygg har lovat att åtgärda felen och har satt upp en tidsplan, men den har spruckit vid flera tillfällen.
— Jag uppfattar dem som oseriösa. Så fort vi hade betalat in pengarna svalnade deras intresse för våra synpunkter, säger Javier Jurio.
På Mauritz Fastighets AB, som sålt husen, är man medveten om att det har skett en del förseningar i efterarbetet.
— Slutbesiktningen skedde i augusti, och vi har tre månader på oss att åtgärda anmärkningarna. Det kommer att bli klart i tid. Förseningarna i förhållande till den gamla tidsplanen beror på att industrisemestern gjorde att det var svårt att få tag på entreprenörer snabbt, säger Johan Sörman på Mauritz Fastighets.

Förvånad vd
— Mauritz Bygg kommer dessutom att åtgärda de anmärkningar som de boende haft, trots att många av dem inte finns med på slutbesiktningsprotokollet. Det finns ingen skyldighet att göra det, men vi är måna om att kunderna ska bli nöjda, säger Johan Sörman.
Mauritz Byggs vd, Jonny Mauritz, är förvånad över att missnöjet hos några av de boende:
— Visst har det skett några fördröjningar, men att det tar lite tid att åtgärda de småfel som det alltid uppstår när man bygger nytt får man räkna med. Eftersom vi fortfarande håller på att bygga hus i området gör vi löpande besiktningar av husen ut- och
invändigt, och är det någon av de boende som har klagomål försöker vi hjälpa dem, även när det gäller saker som inte finns med på något besiktningsprotokoll, säger Jonny Mauritz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!