Åter uppåt för stram funkis

Det allt större behovet av compact living gör att intresset för funkisboendet åter blommat upp.- Stramhet, funktionalitet och elegans ligger rätt i tiden. Intressekurvan för funkisboendet pekar skarpt uppåt, säger Tony Sundberg, Uppsalarkitekt med förkärlek för just funktionalism.

Bostads- & stadsplaneringsfrågor2003-10-22 10:00
Tony Sundberg menar att funkisstilen passar utmärkt även för boende på mindre yta ­ både för mindre hus och flerfamiljshus.
­- Man måste bara tänka ännu mer flexibelt och funktionellt. Kanske koppla ihop kök och vardagsrum så att det bara behövs en matplats. I stället för att skapa en maffig känsla enbart med hjälp av stora ytor, kan man kanske sänka golvet i vardagsrummet eller ha extra högt i tak.
En uppskattning är att ungefär hälften av husen som byggs i dag är av traditionell typ, resten är moderna eller funkishus. Visserligen är moderna hus fortfarande vanligare än funkishus, men Tony Sundberg tror att intresset för funkis kan bli ännu större.

Ingen riktigt ny stil
­- Eller kanske att det utvecklas en helt ny stil ur den traditionella funkisen.
Och det tycker han verkligen vore på tiden, eftersom ingen riktigt ny stil har kommit sen funkisen kom på 1920-talet.
­- Och det är ju 80 år sedan! Det har i stället varit någon sorts icke-arkitektur som härskat, säger Tony Sundberg, och det märks att han inte är helt nöjd med den saken.
En vidareutveckling av funkisen som märks redan i dag är användandet av olika material tillsammans. Till exempel cederträ som får samma färg som teak när det torkar.
­- Trädetaljen blir en mycket fin effekt mot den vita putsen.
Tony Sundberg misstänker också att funkisen kan komma att bli ändå stramare.
-­ Kanske försvinner takfötterna på husen, så att taken slutar precis vid husväggen ­ som på ett Gotlandshus ungefär.
Fönster har en central roll inom funktionalismen. Kanske kommer de att få en ännu mer utpräglat funktionell roll, spekulerar han vidare. Så att fönstren finns precis där det finns störst vits ­ och inte bara där man är van att ha dem.
­- Tycker man till exempel att det finns mest nytta med fönster mellan överskåp och underskåp i köket, kan man ha liggande fönster där.
Men han tycker att det är viktigt att stramhet och funktionalitet inte går för långt. Det måste kännas mänskligt också.
­- Det får inte vara sex meter i takhöjd och borstade stålstolar bara för att det är snyggt. Det måste kännas trivsamt och varmt, man ska vilja bo där också.
I dag jobbar ett fåtal småhusföretag tillsammans med arkitekter för att anpassa varje hus till kunden. Intresset för anpassning är större än under 70- och 80-talen. Tony Sundberg menar att husföretag i dag både har viljan och tekniken att kundanpassa produktionen så att alla kan få ett personligt ritat hus.
­- Skillnaden mellan ett nyckelfärdigt hus som inte anpassas och ett personligt ritat hus påminner lite om skillnaden mellan Ikea och NK. Det går ju bra att handla på Ikea också, men det är en annan känsla med NK, det går inte att komma ifrån, säger Tony Sundberg.

Oförtjänt dåligt rykte
Han tycker därför att prefabricerade hus faktiskt har ett oförtjänt dåligt rykte.
­- Se bara på villor från 30-talet som är så populära i dag. Skrapar man på ytan, visar det sig ofta att de var nyckelfärdiga hus på sin tid. Dessutom ofta byggda av företag som fortfarande agerar på byggmarknaden.
Även om Tony Sundberg nog tycker bäst om funkisstilen för egen del, tycker han att olika stilar passar på olika ställen. Att det måste finnas utrymme för alla stilar. I Sverige kommer det alltid att finnas plats för det traditionellt svenska till exempel.
-­ På midsommaren är jag ofta hos brorsan i Vattholma. Då känner jag att hans röda stuga med vita knutar är det absolut vackraste som finns. Just där skulle inget annat passa helt enkelt.
Han tycker inte heller att det är roligare att rita ett funkishus än ett hus av annan hustyp. Eller att en stor prästgård är roligare att rita än ett småhus.
-­ Det är själva uppgiften som är utmaningen. Kommer en kund och bara har råd med ett hus på 70 kvadrat men ändå har en kul idé, kan det vara precis lika spännande som att rita som ett hus på 500 kvadrat.

Prioritering avgör
Men är det ett riktigt litet hus går det förstås inte att vara riktigt lika flexibel i ritningen. Man kanske måste ha dusch i stället för badkar.
­- Om man inte verkligen prioriterar något särskilt. Finska kunder får till exempel alltid plats med bastu ­ hur litet huset än är!
En annan sak som är viktig för Tony Sundberg är att det måste finnas några roliga detaljer i varje hus han ritar.
­- Det ska finnas i alla fall någon detalj som absolut bara finns där. Något som känns lite busigt, säger han.

Kännetecken för funktionalism


  • Stramhet, ljus och rymd. Renhet, funktionalitet och elegans.
  • Fönstren är stora utan spröjs. De finns ofta i hörn och bildar ett slags hörnburspråk.
  • Raka kök, långa balkonger.
  • Taken är gärna i plåt. Ibland bara med ett takfall, så kallat pulpettak.
    ... och så började det
  • Funktionalismen har sitt ursprung i Bauhausskolan i Tyskland på 1920-talet ­ och kom till Sverige 1930.
  • Ursprungstanken var egentligen politisk. Man ville få ut folk från städerna, så att även vanligt folk skulle få ljus och rymd i sin hemmiljö.
  • Innan var stilen sirlig, nu blev det motsatsen. Det skulle byggas billigt och enkelt ­ men luftigt. Behövdes en funktion
    fick formen följa efter.
  • Stadsbiblioteket i Stockholm är ett bra exempel på funktionalism med rötter i
    äldre stilar, vilket var vanligt för tidig funkis. Rakt men ändå runt, stramt och elegant.
  • 1960-talets miljonprogram med massproduktion av lägenheter och småhus använde mycket av funktionalismens tankar.
  • I Sverige kunde funktionalismen blomma ut på ett annat sätt än i Europa ­ där kriget gjorde att de flesta sysslade med att överleva. Många europeiska arkitekter var dessutom tvungna att fly till USA.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!