Det har blivit vanligt med olika klockor för olika ändamål. En för fest, en när man sportar, en till vardags. Det är inte som förr, när man nötte ut en klocka innan man skaffade en ny, konstaterar Camilla Easby på urmakaren Sekund i Uppsala. I 15 år har hon varit klockförsäljare.
Intresset för armbandsklockor har ökat ganska markant de senaste åren, enligt Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk handel. De har blivit en modeattiralj, ett smycke.
Fler köper dyra märkesklockor nu jämfört med förr. Detta märks hos urmakaren Sekund, där det inte bara finns gamla välkända klockmärken som Casio och Certina, utan också exklusiva designmärken som Armani, Boss och Michael Kors.
In i butiken kliver två unga bröder. Storebror Martin Hagbarth lämnar in ett armbandsur på lagning och berättar att han äger tio stycken.
– Jag försöker använda alla. En köpte jag i Colombia men den går för snabbt så den är mest en accessoar. Jag har farfars klocka också. Min Swatch är den jag använder mest, för den fungerar bäst som klocka, säger han.
Lillebror Johan Hagbarth, som är i 18-årsåldern, berättar att nästan alla hans kompisar har armbandsur, men mest som prydnad.
– Många gillar dyra klockor, säger han.
Ute på gågatan kommer 19-åriga Malin Svensson gående. Har hon armbandsur måntro?
– Nej, min klocka gick sönder när jag duschade med den. Men jag önskar mig en ny i julklapp. Det är fint med armbandsklocka och skönt att slippa hålla på och ta upp mobilen hela tiden för att se vad klockan är, säger hon.
Som väckarklocka är däremot mobiltelefonen en god ersättare. Hos urmakaren har efterfrågan på väckarklockor minskat dramatiskt och utbudet har därför krympt till ett minimum. Det beror också på att många andra affärer säljer väckarklockor.
19-åriga Malin Svensson har svårt att komma upp på morgonen. Hon använder en vanlig väckarklocka, men när den ringt förgäves larmar mobiltelefonen.
Och eftersom hon lägger mobilen en bit bort tvingas hon stiga upp för att stänga av den.
XS. Klassisk modell i miniformat.
Village för 79 kr.
Snirkligt. Gammal stil på nytt.
Ur &Penn, 149 kr.
Kitsch. Ser ut som en moské.
Household, 129 kr.
Retrostuk. Vrids upp för hand och har en trött signal.
Household, 159 kr.