Inte sedan toppåret 2017 har antalet bud och budgivningar varit fler vid lägenhetsaffärer i Uppsala kommun och Uppsala län. Annonstiderna, det vill säga under hur lång tid som bostaden ligger ute till försäljning, har samtidigt inte varit kortare. Det visar ny statistik som bostadssajten Booli har tagit fram.
Trenden syns ännu tydligare i landets storstäder, men även i Uppsala.
– Stockholm har historiskt varit en taktpinne. Förändringar på bostadsmarknaden brukar i regel ske i huvudstaden först, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli, i ett pressmeddelande.
Boolis mätperioder, 1 januari–13 februari under åren 2017–2020, visar att medianvärdet för annonstiden i år har minskat från 26 dagar 2019 till 18 dagar i Uppsala kommun. Toppåret 2017 var annonstiden 16 dagar. Antalet budgivare har ökat sedan förra året till 2,6 per objekt. År 2017 var den siffran 2,9. Antalet budgivningar har också ökat och är nu 7,8 per objekt i snitt. År 2017 var det 9,4.
Samtidigt har utbudet minskat under mätperioderna. Som högst var det 2018 när över 1 000 lägenheter låg ute till försäljning i Uppsala. I år var det 834.
Andelen återpublicerade annonser är dock fortsatt hög. År 2017 var 8,1 procent av annonserna återpublicerade. I år var det 19,3 procent – den högsta siffran under de fyra åren.
Boolis kartläggning omfattar inte nyproduktion, utan enbart successionslägenheter.