Först ut som ett pilotprojekt blir den nya stadsdelen Rosendal, där många boende prövats hårt av allt byggande. Där ska Uppsala kommun inledningsvis kunna nå 800 av de omkring 2 500 som bor i området genom att använda den digitala boendeplattformen som Uppsalaföretaget Tmpl tagit fram. Via appen kan även Rosendalsborna göra felanmälningar till kommunen. Pilotprojektet startar nu i november och ska pågå under ett år.
– Det kan vara besvärligt att bo i ett område under byggskedet, men med rätt information nära invånarna vill vi försöka underlätta livet för Rosendalsborna. Vi är väldigt nyfikna på hur det tas emot, säger Erik Pelling, ordförande i mark- och exploateringsutskottet på Uppsala kommun, i ett pressmeddelande.
Tidningen har tidigare skrivit om hur byggandet i Rosendal, där en ny stadsdel växer fram, varit påfrestande för dem som redan bor där. I pilotprojektet testas nu de möjligheter som digitaliseringen ger för att nå ut till de boende med information från kommunen. Projektet ska sedan utvärderas för att ta reda på om de som tagit del av informationen via appen är mer nöjda med informationen än övriga boende.
– Rosendal är på många sätt en testbädd, kommunen satsar stort på hållbarhet och nya sätt att lösa till exempel mobilitet och dagvatten. Det känns naturligt att vi också testar nya sätt att nå de boende, säger Anna Sander, avdelningschef på mark- och exploateringsenheten på Uppsala kommun.