Det var sommaren 2018 som Circle K i Enköping införde förskottsbetalning vid tankning. I samma veva införde även övriga mackar i andra kedjor i området liknande system. Då var måttet rågat sedan brottsutvecklingen hade accelererat.
– Det blev bara värre och värre, minns Johan Ytterbom.
När han 2010 tog över macken efter sina föräldrar handlade det om ett tiotal smitningar om året. 2018 var antalet uppe i flera om dagen.
Till saken hör att Enköping då var sist ut i regionen med att inte ha förskottsbetalning. Systemet hade införts i omgivande städer som Eskilstuna, Västerås, Uppsala och Stockholm. Av naturliga orsaker drog sig därför ett visst klientel till Enköping när det var dags för dem att tanka, med ännu fler smitningar som följd.
När förskottsbetalning till slut infördes kunde Johan Ytterbom och hans personal på macken andas ut.
– Det var väldigt skönt att få det gjort. Det vände på en dag. Fördelen är framförallt en bättre arbetsmiljö för personalen, säger han.
I Circle K:s fall innebär förskottssystemet att den som inte betalar för sitt drivmedel i automat vid pumpen med kort och kod måste gå in i butiken och betala i förskott.
– Det var mycket sura miner i början. Folk kände sig kränkta, men nu har de vant sig.
En större andel betalar direkt med kort och kod vid pumparna jämfört med tidigare.
– Du tappar lite kunder i butiken, men det gör inte så mycket på den totala försäljningen, säger Johan Ytterbom.
Drivmedelsförsäljningen sjunker för övrigt stadigt på grund av en bränslesnålare fordonsflotta med en större andel eldrivna fordon.
Innan förskottsbetalning infördes på bred front var det mycket pengar som rann iväg i takt med smitningarna.
Enligt uppgift från Svensk Bensinhandel bestod den totala smitningsnotan i Sverige 2017 till 25 miljoner kronor.
Det var även mycket jobb, ofta fruktlöst, för polisen i Enköping och Håbo.
– Det var mycket administration med att ta in övervakningsfilm från mackarna. Man använde ofta falska registreringsskyltar, som hade stulits, på bilarna. Uppklarningsprocenten var väldigt låg. Mackarna som var mest drabbade var de som ligger längs E18, berättar Jonas Rickeborn, operativ koordinator på lokalpolisområde Enköping och Håbo.
– Idag är det noll av de här anmälningarna, konstaterar han.
De stölder av drivmedel som i allmänhet sker i dagsläget handlar om större mängder diesel från traktorer, grävmaskiner och farmartankar.