Nu pågår upphandling av entreprenörer och projektering av rivning och ombyggnation av den fuktskadade delen av Futurum. En del av eleverna evakuerades till paviljonger tidigt under hösten och nu har också resten av klasserna flyttat ut. Därmed behöver inga elever vistas i de fuktskadde lokalerna på heltid.
Fritids för eleverna i årskurs 3-6 blir dock kvar i skolbyggnaden. Verksamheten har flyttats från nuvarande lokaler till gamla Rosa enhet som kommer att utrustas med extra ventilationsaggregat.
Kvar blir också specialsalarna som är svåra att ersätta med andra lokaler, liksom skolans pedagogiska centrum, köket, matsalen och kafeterian.
De senast genomförda provtagningarna och undersökningarna av luftkvaliteten visar att speciallokalerna kan användas under ombyggnaden. Den bedömningen har gjorts av kommunens fastighetsavdelning tillsammans med obeoende experter på Arbets- och miljömedicin på Akademiska sjukhuset samt Företagshälsans skyddsingenjör efter att de analyserat provresultaten gemensamt.
De lokaler som har förhöjda bakterievärden förses med luftrenare som tar bort alla partiklar, både bakterier och svampar.
– Jag har tittat och räknat både på antalet minuter och procent av dagen som eleverna kommer att vara i lokalerna när de har övningsämnen, äter och är på fritids och tillsammans med experter kommit fram till att vi kan använda lokalerna. Vi kommer att ha luftaggregat i varje rum, säger rektor Ewa Johansson, som anser att miljön är tryggad för eleverna när de vistas i byggnaden.
Under rivningen och byggtiden lkommer man att säkerställa att elever och personal inte utsätts för byggdamm, partiklar och gaser från fuktskadat material.
– När man börjar röra i tak, golv och väggar måste det vara isolerat, säger Ewa Johansson.
Då krävs också extra städning och löpande kontroller av ventilationen.
Skolan beräknas stå nyrenoverad och klar att åter tas i bruk höstterminen 2018, alltså om ett och ett halvt år.
– I samband med ombyggnationen har vi möjlighet att skapa goda fysiska och pedagogiska lärmiljöer. Vi ska samla elever, föräldrar och personal i grupper och fokusera på skolan framöver, ta med det som fungerar och lämna det som inte gör det. Det känns roligt att äntligen få blicka framåt i stället för att bara prata om mögel, säger Ewa Johansson.