Planer finns för ett nytt resecentrum, 2 000 bostäder, mer handel och nya kontor. För ett och ett halvt år sedan vann Håbohus markanvisningstävlingen om att få uppföra profilbyggnaden här, ett 17 våningar högt landmärke av trä, med drygt 50 av de nya Bålstalägenheterna och tre kontorsplan.
Enligt bedömningen från plan- och exploateringsavdelningen ska detaljplanen för den första etappen kunna vinna laga kraft i slutet av 2018.
Siktet är högt ställt från kommunen: "Nya målpunkter skapas och även en attraktiv och välkomnande entré till Bålsta planeras. Tanken är att det ska vara ”okej att missa bussen” för att det finns en attraktiv väntan, till exempel cafeér, mötesplatser, butiker och upplevelser".
Nu i dagarna har förändringarna mellan Stockholmsvägen och järnvägen ändå börjat synas. Pendlarparkeringen är igenbommad och träd har avverkats. En tillfällig busshållplats står högst på "att göra"-listan.
Men det stationshus som tömdes på verksamhet i slutet av 2016, och snart skulle rivas, stod fortfarande kvar när Håbofullmäktige sammanträdde på tisdagskvällen och det är en bit kvar att frivilligt vilja bli kvar på stationen.
Området är långt i från någon attraktiv mötesplats, något som bland andra Bålstapartiets Owe Fröjd varnat för.
– Det kommer att bli stök, sa han i en EP-artikel strax före jul 2016 och ville möjliggöra för den tidigare grillkioskens verksamhet att tillfälligt fortsätta tills rivningen var aktuell.
Här fanns personal på sena helgkvällar och bidrog till tillsyn och bra kontakter med polisen.
Tekniska utskottets ordförande, Christian Nordberg (MP) erkände under fullmäktigedebatten på tisdagen, på frågor initierade av just Fröjd, att stöket och otryggheten i och omkring stationsbyggnaden har ökat och att den planerade rivningen av Stationshuset av flera orsaker dragit ut på tiden.
– Din beskrivning är i huvudsak korrekt, konstaterade han.
Men om det beror på att grillkiosken varit stängd, eller på samhällsutvecklingen i Stockholms västra delar, en kraftig ökning av tillresta droghandlare och andra oönskade element, att ljusskygga personer sökt sig till vänthallen eller en kombination av alla dessa förklaringar ville han inte gå närmare in på.
Fredrik Anderstedt (S) pekade på att polisen varnar för stora oövervakade ytor, att kommunen visserligen gått miste om en del intäkter genom att låta grillkiosken stå öde, men att den stora förlusten är det mänskliga lidandet för dem som blivit utsatta för brott.
– Här har hela stationsområdet stått tomt på verksamhet, precis så som vi inte vill ha det. Det är jättebekvämt att skylla på andra element och på samhällsutvecklingen, sa han.
Nu har kommunen ökat bevakningen och stationsstädare eskorteras av vaktbolag.
Trots att andra kommuner har värre problem, något som Christian Nordberg lyfte fram i sitt svar på Owe Fröjds interpellation i fullmäktige, är partierna överens om att stöket runt stationen blev värre under 2017.
"Ökat och mer synligt drogmissbruk samt synlig droghandel och nerskräpning kring stationsområdet kom att bli sinnebilder för samhällsutvecklingen", skrev kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg (M) i en EP-insändare i början av mars i år.
När nås målet, en "attraktiv väntan" vid Resecentrum i Bålsta?