Tusentals besökare kom under tisdagen för att vara med på årets UF-mässa i Fyrishov. Här visades allt från smarta tekniska lösningar till ätbara produkter.
Mässan avslutades med en gala där det avslöjades vilka som vunnit priser. Årets UF-företag blev JAW marketing UF som låtit trycka upp annonser på en disktrasa som skickats ut till hushåll med posten.
– Disktrasor är kanske inte den mest glamorösa artikeln i ett kök men den används hela tiden, av alla i familjen, säger de glada vinnarna Amanda Sarhus, Wilma Edberg Mäkinen och Jennifer Runesson som går på Fridegårdsgymnasiet i Bålsta.
Ung Företagsamhets regionala mässa som egentligen heter "Entreprenörskap på riktigt" lockade i år hela 4 400 besökare och närmare 700 gymnasieelever som ställde ut. Stundtals var det riktigt trångt i gångarna mellan montrarna.
Här stod bland andra Fanny Jansson, Saga Lindman, Moa Borgh med flera från Westerlundska gymnasiet och UF-företaget Clothes 4 you. Deras affärsidé att samla in kläder genom bland annat sociala medier och sedan sälja vidare, har varit lyckad.
– Ja, vi har fått mycket positiva kommentarer om att det vi gör är bra för miljön. Det är bra att få lära sig hur man driver ett företag, speciellt för mig som går på bygg- och måleri och kanske ska starta eget i framtiden, säger Fanny Jansson.
Under ett år har eleverna kämpat med att starta och driva sina UF-företag. Mässan är något som många elever ser fram emot. Det märktes också under tisdagen där den stora hallen på Fyrishov formligen sprudlade av idérikedom och energi.
Här kunde man exempelvis se smarta mobilsladdklämmor, reklamplatser på pizzakartonger, företag som designade affischer och blivande konditorer från Uppsala yrkesgymnasium i Ekeby som sålde vackra cupcakes; allt framfört av eleverna på ett proffsigt sätt.
Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet, organisationen bakom mässan, var mycket nöjd.
– Vi är överväldigade. Det är bra stämning och enligt juryn är det högre kvalitet på UF-företagen i år, det är mer innovationer, vilket är jättekul att se, säger Sofi Lahyani.
Under året har flera företagare från länet ställt upp som mentorer åt eleverna och under mässdagen fungerar personer från länets näringsliv som jury. Under dagen går de runt på mässan för att leta upp guldkornen som sedan prisas på galan.
– Vi är så glada över näringslivets engagemang. Uppsala län är nummer ett i Sverige både när det gäller likvida medel till UF och i hur mycket tid som läggs på våra ungdomar, säger Sofi Lahyani.
Mässan avslutades med prisutdelning i 22 olika kategorier, som exempelvis Årets UF-företag och Årets monter. De 250 vinnarna från hela Sveriges mässor går nu vidare till SM i Älvsjö. Där koras i maj i sin tur ett företag som får representera Sverige i EM.