Tre företagsamma entreprenörer som läser ekonomiprogrammet på Fridegårdsgymnasiet i Bålsta har gjort succé med sitt UF-företag Jaw Marketing. Jennifer Runesson, Amanda Sarhus och Wilma Edberg Mäkinen kläckte den geniala idén att sälja annonsplats på disktrasor som sedan distribueras till hushåll i Bålsta.
– Idén var att hjälpa företag att synas och marknadsföra dem. Det finns inte så många kanaler ut om man som företag vill marknadsföra sig på orten. Det finns bara typ Tore-TV och Bålstabladet, vi vill att det ska finnas fler sätt där de kan synas längre, berättar de.
De började fundera på vilket sätt som skulle vara det bästa att förbättra möjligheterna att synas som företag.
– Det skulle vara en reklamplats där företag skulle synas länge och som användes av alla - gammal som ung. Då kom vi på disktrasan, den använder alla och där kan man trycka företagens logotyper på ett enkelt sätt, säger Amanda.
En marknadsundersökning gjordes bland 300 hushåll i Bålsta för att vara säkra på att deras idé skulle hålla.
– Vi ville bland annat ha svar på om man skulle använda en disktrasa med reklam på som kom hem i brevlådan. Sedan ville vi ha svar på hur länge man använde sin trasa innan den slängdes. De flesta använder sin trasa i två veckor innan den åker i soporna. Det är ju ganska lång tid för ett företag att synas på en produkt som används flera gånger varje dag hemma hos vanliga människor, säger Jennifer.
Varje disktrasa har en upplaga på 2 000 stycken som sedan distribueras till hushållen med hjälp av lokala föreningar.
– Vi försökte göra det själva först, men det tog för mycket tid. Då engagerade vi lokala föreningar som nu delar ut trasorna mot en ersättning. På det sättet gynnar vi det lokala föreningslivet också, säger Wilma.
Det har inte varit en resa spikrakt uppåt, de har mött visst motstånd och övervunnit många rädslor.
– I början skickade vi bara ut mejl till företagen och presenterade oss och vår affärsidé. Vi fick inte ett enda svar. Då började vi ringa till företagen i stället, det blev ett helt annat bemötande.
– Men det var svårt och jobbigt att ringa och sälja in vår idé i början. Vem ska lyssna på tre gymnasietjejer, tänkte vi. Men vi började ringa och nästan alla vi ringde bokade vi upp möten med. Alla har varit otroligt positiva till idén, det har gått otroligt bra. Efter de första företagen vi sålde in har det spridit sig av sig själv. Nu hör företagen av sig till oss i stället, det är superkul, säger de tre företagarna.
Företaget har blivit en succé och har sedan i oktober omsatt 112 000 kronor. De har sålt fyra upplagor disktrasor - en femte är på gång. Nu siktar de på att ta hem priset som årets UF-företag och även lansera företaget utanför hemorten Bålsta.
– Vår målsättning är att ta hem priser på UF-mässan i Uppsala, Årets UF-företag är drömmen. Sedan siktar vi på att slå Delikatesskartan som har omsättningsrekordet på skolan. Vi är även på gång att lansera företaget i Enköping, Västerås och Uppsala, intresset finns. Det här är en sådan succé som är svår att släppa, kanske driver vi det vidare när skolan är slut, säger Jennifer, Amanda och Wilma.