Lärare på Futurum använder i genomsnitt 18 timmar i veckan till schemalagd undervisning och 20 timmar på övriga arbetsuppgifter. 7,5 timmar per vecka finns för planering och efterarbete. Det framgår i en kartläggning av lärarnas arbetstid som barn- och utbildningsnämnden har beställt.
De övriga arbetsuppgifter som tar mest tid är olika konferenser och möten, till exempel i arbetslaget. Därefter kommer tid för alla uppgifter som ligger på en mentor/kontaktlärare med elevvård, samtal, dokumentation, samtal med skolledare, frånvarohantering/-kontroll, utvecklingssamtal, samtal med vårdnadshavare med mera. Dessa två grupper av arbetsuppgifter motsvarar cirka 136 timmar vardera per år. Till detta kommer lösning av tekniska problem, kopiering, borttappat material, konflikthantering med mera.
Ett sätt att lätta på lärarnas arbetsbelastning är att ta in personal för att sköta administrativa och så kallade övriga arbetsuppgifter.
Gröna Dalenskolan är först ut i Håbo kommun med det. Anette Antonsen och Fredrik Ygberg är två av skolans tre så kallade läraradministratörer.
– Jag planerar mycket framåt, beställer och tar fram material åt lärarna, plastar in, kopierar, rättar nationella prov och skriver in resultat, har hand om frånvaroanmälan och är med barnen i matsalen, bland annat, berättar Anette Antonsen.
Teknik är Fredrik Ygbergs område. Han finns till hands när det uppstår problem vid inloggning med mera, så lärarna slipper ägna halva lektioner åt datorstrul. Han digitaliserar mycket material, vilket minskar behovet av kopiering, tar hand om det administrativa systemet för ipads, hämtar hem nya applikationer med mera för att allt ska fungera så smidigt som möjligt för lärarna.
– Just nu krisar det. Jag måste få fram en ny lokal åt en klass på grund av ombyggnad. Den klassen som berörs har nationellt prov just då så jag måste hitta ett ställe där de kan sitta i lugn och ro, säger han, för givetvis sysslar han också med annat än teknik.
– Vi hjälper till där det behövs, betonar han.
De började sina jobb i oktober och i december i år är en utvärdering inplanerad. Anette Antonsen har dock redan initierat en sådan, som visar att läraradministratörerna är uppskattade. Lärare uppger att de får mer tid för undervisning och hinner göra ett bättre arbete när den administrativa bördan minskar, och med den stressen i jobbet.
– Tidigare har lärarassistenter gjort mycket av det jag gör. Nu kan de vara mer i klassrummet och fokusera på barnen och undervisningen, påpekar Anette Antonsen.
Peter Mangano, kommunombud för Lärarförbundet i Håbo, är lärare på Gröna Dalenskolan. Kartläggningen över tidsanvändningen är gjord på Futurum men han tror att resultatet gäller generellt. Han ser många konkreta, positiva effekter av det jobb som läraradministratörerna gör.
– Det tar bort mycket frustration när en dator fungerar med en gång. Vi har också märkt att konflikterna i klassrummet har minskat med rastaktiviteter som administratörerna har hållit i. Det här är en väg att gå, men det finns fler, säger han och nämner mentorskap, elevcoacher, socionomer och socialpedagoger.