Bålstabon som styr över pendeltåg och tunnelbana

Han började med att lasta väskor åt SAS/Linjeflyg på Arlanda. Ett antal år senare var han ansvarig för bolagets hela svenska verksamhet.Nu styr Bålstabon över all lokal tågtrafik i Stockholm.

Peter Viinapuu har sedan 11 december ansvaret även för pendeltågstrafiken, som VD för MTR Nordic. Bolaget driver också tunnelbanan.

Peter Viinapuu har sedan 11 december ansvaret även för pendeltågstrafiken, som VD för MTR Nordic. Bolaget driver också tunnelbanan.

Foto: Birgitta Liinamaa

Bålsta2017-01-01 06:00

Han böjer sig ner och plockar upp gratistidningar som resenärer slängt i uppgången till perrongen på stationen när vi går upp för att ta några bilder.

– Det är de små sakerna som gör det, säger han när han slänger skräpet i papperskorgen.

I det ligger kanske en del av förklaringen till att han under sina sex år som ansvarig för tunnelbanan har lyckats höja både kundernas och medarbetarnas nöjdhet, vid sidan om punktligheten i tunnelbanan.

Peter Viinapuu är Bålstabo och sedan i somras VD för MTR Nordic som den 11 december tog över helhetsansvaret även för pendeltågstrafiken i Stockholms län från den förra entreprenören Stockholmståg.

SL:s avtal med MTR Pendeltågen AB sträcker sig över tio år med möjlighet till förlängning med ytterligare fyra år. Avtalets värde är cirka 30 miljarder kronor, beräknat på 14 år. I avtalet ingår planering och drift av trafiken, stationsbemanning och underhåll av stationer och fordon. Avtalet är ett så kallat incitamentsavtal där ersättningen för uppdraget huvudsakligen baseras på utförd produktion och hur väl målen för bland annat kundnöjdhet, punktlighet och samverkan uppfylls.

Med det nya åtagandet följer nya utmaningar.

– Vi vann upphandlingen i hård konkurrens och känner stor ödmjukhet för att ta oss an en verksamhet som utgör en viktig funktion i samhället och som medför ett stort ansvar för att människor ska kunna ta sig till och från jobben, skolan med mera. Vi har visat med tunnelbanan att vi gör skillnad. Det finns alltid något som kan bli bättre och det är det som driver oss som organisation till ständiga förbättringar, säger Peter Viinapuu, som nu har 5000 anställda till sin hjälp i strävan att förbättra verksamheten.

Han är på det klara med att det finns mycket att göra för att förbättra pendeltågstrafiken. Mycket handlar om infrastrukturen, som inte ligger under MTR:s ansvar.

– Men vi kan samverka med de ansvariga och deras underentreprenörer genom att peka på utsatta punkter. Vårt huvudansvar är att se till ni som reser kommer fram på ett tryggt och säkert sätt och då duger det inte att sitta på läktaren och peka finger mot varandra.

Han själv kör bil till jobbet. Han bor utanför tätorten, utan bussar, så han måste i vilket fall som helst ta bilen till stationen.

– Och när jag kommer dit finns det inga parkeringsplatser lediga och det skulle vara väldigt ineffektivt att ställa bilen längre bort, säger han, och betonar vikten av effektiva trafikpunkter där det går smidigt och snabbt att byta trafikslag.

MTR jobbar just nu med bra exempel i Hongkong, Lohas park, där man integrerar trafiken i stadsmiljön och löser samtidigt bristen på kapacitet i både bostäder och trafik. Man bygger tunnelbana med service under mark i ett obebyggt område med bostadshus runtomkring med nedgångar direkt till tunnelbana och service och en vacker, grön parkmiljö ovan jord.

– Det är något jag skulle vilja förverkliga i Sverige. I Hongkong är vår verksamhet självfinansierad, vi har hand om kollektivtrafiken, kör tågen, jobbar med fastighetsutveckling och - förvaltning och service i stationsområdet, vilket ger en helt annan ekonomisk bärighet och gör verksamheten självfinansierad, till skillnad från Sverige. Här får vi ungefär 50 procent från biljettintäkterna och resten via skatten.

Han tror på större grepp, helhetslösningar och samverkan mellan olika aktörer i samhället. Och han tror på nytänkande.

– Om jag alltid gör som jag alltid har gjort så blir allt som det alltid har blivit. Alltså behöver jag göra det annorlunda för att det ska bli något annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!