Ballongchefen: Vi landar ofta på vägar

Företaget som flög luftballongen som landade på en väg i Bälinge menar att landningen var helt planerad. "Då har du landat på fel plats", konstaterar polisen.

Det var vid 22-tiden på onsdagskvällen som räddningstjänst och polis larmades om händelsen.

Det var vid 22-tiden på onsdagskvällen som räddningstjänst och polis larmades om händelsen.

Foto: Utryckning Uppsala

Bälinge2024-06-27 12:16

Var en ballong ska landa går aldrig att bestämma på förhand då det är vindarna som styr, förklarar Hampus Söderblom som är verksamhetschef på företaget Dream Balloons som flög luftballongen som landade på en väg i Bälinge under onsdagskvällen.

– Det är väldigt vanligt att vi landar på vägar, ofta är det små grusvägar eller som i det här fallet en asfalterad väg med väldigt lite trafik, säger han.

Polisen har tidigare gått ut med att ballongen tvingades nödlanda på vägen och att inget brott misstänks i samband med händelsen.

– Vi åkte ut på en räddningsinsats tillsammans med räddningstjänsten där vi fått veta att en ballong tvingats nödlanda med x antal personer i den. Landningen sker då på en allmänt trafikerad väg, säger polisens presstalesperson Mathias Rutegård.

Hampus Söderblom tillbakavisar dock att det ska ha handlat om en nödlandning efter att ha talat med piloten i fråga.

– I och med att det är så mycket grödor på åkrarna så är ju möjligheterna till att landa ganska små. Piloten väljer alltid en lämplig landningsplats, och i det här fallet blev det en väg, säger han.

undefined
Luftballongen landade på vägen och blockerade trafiken.

Men förändrar det faktum att landningen var planerad någonting i lagens mening? Så här säger polisens presstalesperson Mathias Rutegård:

– Om du planerar för en landning som kräver att polis och räddningstjänsten rycker ut, då har du landat på fel plats. Är det så att detta är en planerad landning då måste vi utreda saken, säger han och menar att agerandet kan vara brottsligt:

– Om man medvetet stör trafikrytmen genom att ha planerat att landa på en allmän väg, då kan den initiala rubriceringen bli någon form av vårdslöshet i trafik. Men handlar det om en nödsituation, då är det förstås en helt annan historia, säger Mathias Rutegård.

Hampus Söderblom håller dock inte med om att de landat på fel plats.

– I ballongflygning så finns det inte så många fel ställen att landa på. Ibland så krävs det att vi går ner på märkliga ställen. Men oftast så är alla landningar väldigt kontrollerade, säger han.

Betyder det att ni kan landa vart som helst?

– Måste vi nödlanda så finns det mer eller mindre inga regler. Då måste vi ner till vilket pris som helst.

Men om det är en planerad landning?

– Vi tittar inför varje flygning att vi startar på ett sådant ställe att vi också kan gå ner utan att orsaka någon större risk. De planerar ju aldrig att landa på ett ställe som är olämpligt.

undefined
Många samlades och kollade på insatsen.

Det var vid 22-tiden som larmet om ballongen på vägen inkom till räddningstjänsten och det blev ett pådrag som stoppade trafiken på Allmänningsvägen i Bälinge. Sedan dröjde det över 40 minuter tills blåljuspersonalen kunde lämna platsen.

Vad tänker du kring att man påverkar trafiken under så pass lång tid?

– Vi blockerar ju inte vägen på så vis. Kanske att vi blockerar ett körfält, men vi försöker så snabbt som möjligt att få ihop det så att bilar kan köra om oss, säger Hampus Söderblom.

Hur ofta leder era landningar till utryckningar likt denna?

– Jag skulle säga att det händer ett par gånger varje säsong. Vi brukar säga till passagerare och folk runt omkring att de inte ska ringa räddningstjänsten. I och med att vi är ett flygbolag så larmas ju allt som går att larmas och det blir ett stort pådrag.

Företaget genomför luftballongsflygningar i hela Sverige. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!