Ett växande intresse för lyxigare matvaror och gåvor. En pandemi som ger många hemmaarbetande mer pengar över och människors större vana vid digitala verktyg. Det är några av förklaringarna till Uppsalaprofilernas framgång med e-handelsföretaget Saluhall.se. Försäljningen i den fysiska saluhallen har gått sämre än vad de trodde, men den vägs upp av e-handeln.
Utan intresset och kunskapen för och om mat hade framgången uteblivit. Du måste ha en idé om vad du vill göra. Vi vill ta saluhallen hem till kunderna, betonar Niklas Thor.
För ett år sedan, mitt under pandemin, drog de i gång e-handeln.
– Det första året har gått bra, tycker jag. Betydligt bättre än förväntat. Eftersom jag är den person jag är vill jag självklart att det ska gå ännu bättre. Hade vi vetat att pandemin skulle bli så långvarig hade vi startat tidigare.
Närmast väntar öppnandet av en ny butik och ett kafé i Boländerna. Här får de även tillgång till större lagerlokaler. Samtidigt breddar de sortimentet med ost. Nyanställningar väntar också. I dag har företaget fyra anställda. Två av dem jobbar deltid.
Kunderna finns i hela landet. Betydligt fler än vad Niklas Thor och Martin Andersson trodde finns på landsbygden, även om majoriteten bor i storstadsregionerna. En lyckosam marknadsföring och en hemsida som andas lyx är viktiga förklaringar. Sajten ska förmedla hur de ser på mat, säger Niklas Thor.
Pandemin är en viktig förklaring till framgången, men han vill gärna tona ner dess betydelse.
– Visst, vi har nått en målgrupp som inte är så van vid e-handel, i den bemärkelsen har pandemin haft en positiv effekt på försäljningen. Viktigast är människors växande intresse för lyxiga matvaror.
Andra förklaringar till framgången är en ökad levnadsstandard. Det finns kort sagt mer pengar att lägga på mat.
Den största utmaningen för e-handeln är frakten. Leveranserna ska vara snabba och varorna ska lämnas vid dörren samtidigt som kunder ogärna lägger pengar på frakt. Svårigheten är att hitta leverantörer som accepterar volymer ligger under en viss nivå. En leverantör höll inte måttet och därför avslutades det samarbetet.
Kunskap om hur sajter ska byggas är en stor fördel. Niklas Thor har det och betonar att presentationen såväl som fungerande tekniska lösningar är viktiga delar. Han och Martin Andersson tar bilderna som de lägger ut på sajten.
– Du måste få trafik till sidan, kan du inte kommunicera med kunderna säljer du inget. Förpackningen betyder mycket, folk är beredda att betala för fina produkter. Du behöver inte vara superintresserad av e-handel, men det underlättar om du har ett tekniskt intresse. Marknadsföring, betalningslösningar och logistik är system som behöver kommunicera med varandra. Om du låter en konsult sköta det tekniska kan du kapa tusentals timmar som du istället kan lägga på produktutveckling
Niklas Thor tar ut lön varje månad även om den är blygsam. Martin Andersson tar inte ut någon lön i nuläget. Först ska de anställda få sin lön och leverantörerna ska ha betalt. Tanken var att Niklas Thor skulle kunna leva på försäljningen om han avslutade karriären som elitfotbollsspelare. Tränar mycket gör han fortfarande, skillnaden är att han numera kan välja när han ska träna. Än saknar han inte fotbollslivet fullt så mycket med det lära komma, tror han.
– Lite ovant är det. Jag träffade ju 25 polare varje dag.