Piloternas oro: Sverige riskerar stå utan ambulansflyg

Privata aktörer är rädda att patienter blir lidande när landets regioner går ihop om transporter med ambulansflyg. "Är djupt oroad att Sverige står utan ambulansflyg", säger Agneta Karlfeldt, driftchef för ambulansflyget i Sverige.

Emilie Orring (M) regionråd Uppsala, Agneta Karlfeldt på Babcock, och Stefan Olsson (M) regionråd Uppsala.

Emilie Orring (M) regionråd Uppsala, Agneta Karlfeldt på Babcock, och Stefan Olsson (M) regionråd Uppsala.

Foto: Svenskt ambulansflyg, pressbild/Picasa/UNT Arkiv

Nyheter2021-05-28 06:00

I början av 2022 ska regionerna helt ha tagit över patienttransporter med flyg från de privata aktörerna. Detta med förhoppningen att sänka kostnaderna och skapa sammanhållning. Den nya verksamheten går under namnet Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA.

Vad som började som ett samarbete för att upphandla och samordna trafiken har nu resulterat i grundandet av ett nytt flygbolag, menar flygbolaget Babcock. Idag står de för 80 till 90 procent av ambulansflygen i Sverige, men har nu behövt varsla anställda i och med att regionerna ska ta över. Flera anställda har redan sagt upp sig. Oron är nu att det blir ett glapp där det inte finns tillräckligt med piloter.

– Man kan inte bara stå i givakt och hoppas att någon använder oss. Vi kan inte vara kvar och veta att de kanske inte kommer flyga med oss, säger Agneta Karlfeldt.

Hon jobbar på Babcock som i och med att KSA tar över marknaden, måste avveckla sin verksamhet.

– Vi har inget annat val än att respektera KSA när de säger att de tar över, och då måste vi packa ihop. Det är jättetråkigt och oroväckande att det finns risk att det hamnar i en sits där det inte finns samma tillgänglighet till ambulansflyg.

En oro från Babcock är att KSA inte ska hinna klart till den planerade starten. Agneta Karlfeldt har en lista på saker hon ännu inte sett lösas.

– Flygplanen är inte i Sverige, de har inte gjort klart med piloter, de har inga hangarer klara. Jag vet inte vad de har.

undefined
Svenskt ambulansflyg ska ha en bas på Arlanda.

I KSA-styrelsen sitter bland annat regionrådet Stefan Olsson (M) från Uppsala, som bekräftat att allt inte är ordnat än.

– Det är de sakerna som inte är på plats, det är alldeles riktigt. Det är inte så att vi har en deadline, att allt kraschlandar om vi inte når en deadline. Då blir det uppskjutet, säger han.

För Uppsalas del finns ingen anledning till oro, menar bland andra ordförande i regionstyrelsen Emilie Orring (M).

– Från Region Uppsalas håll har vi ett avtal som vi kommer fortsätta med tills den här verksamheten är i gång, säger hon.

Bengt Sandén, biträdande sjukhusdirektör på Akademiska sjukhuset, delar lugnet.

– Jag har svårt att se att det leder till problem för patienttransporter för Uppsalaborna. Vi har säkrat upp och har backup, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!