– Vi har gått på grund, försök att vända båten, säger läraren David Nord Wallin skojsamt och skjuter ut båten med en åra.
Ett 15-tal mellanstadielever från Kajan Friskola har på torsdagen flyttat lektionerna till blombåten på Fyrisån. Utflykten är en del av ett större utbildningsprojekt där eleverna tillsammans ska bygga en Kon-Tikibåt. Båtmodellen Kon-Tiki är en form av segelflotte och användes av marinbiologen och upptäcksresanden Thor Heyerdahl som seglade mellan Peru och Polynesien år 1947. Vinden förde den enkla segelflotten framåt och resan från Peru till Polynesien tog 101 dagar. I vår har mellanstadieeleverna på Kajan Friskola tillsammans med sin lärare planerat att göra en liknande resa med sin egensnickrade Kon-Tiki-båt. Bygget och planeringen är i full gång.
– Vi har redan en flotte som vi nu ska bygga ett hus på. Därefter ska vi sätta upp en mast och ett segel, säger eleven Pelle Lafitte.
– Vi kommer att sätta upp seglet på framsidan och huset ska ha ett fyrkantigt fönster, fyller klasskompisen Harry Vahlquist i.
Elevernas seglats planeras att avgå från Hamnspången och fortsätta vidare hela vägen till Stockholm.
Kajan Friskola vänder sig främst till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan fokuserar på att öka elevernas förmåga att anpassa sig till omgivningens krav både socialt och praktiskt. Bygget av Kon-Tiki-båten är integrerat i flera skolämnen, såsom matematik, historia och slöjd bland annat. Projektet har skapat stort engagemang bland eleverna och när tidningen är på besök pratar de storlek och skalor på båten.
– Några av eleverna har varit hemmasittare innan de kom till oss. Med skolans extrasatsningar ges eleverna extra stimulans och de har visat stor lust att lära. Just nu fokuserar vi på samhällskunskap och där har eleverna undervisats i hur olika länders statsskick ser ut, säger David Nord Wallin.
Blombåten närmar sig Islandsfallet och är svår att manövrera. Några av barnen går sakta omkring i båten. Några andra barn delar på en smörgås. En pojke blåser i ett signalhorn.
– Det här är historiskt stort och nu får vi vara med och bygga en egen båt. Det är coolt, säger eleven Oliver Arenroth.
– Upptäckresanden Thor Heyerdahl visar genom sin resa att galna idéer kan bli verklighet. Vi vill stärka våra elever att tro på sig själva och att en tokig idé kan bli något bra, säger lärare David Nord Wallin.