Julhandeln börjar på Black Friday

Inför Black Friday och julhandeln förstärker nu Postnord sin kapacitet, framför allt med fler ombud, chaufförer och annan personal och längre öppettider på deras kundtjänst.

I dag peakar julshopping redan från Black Friday den 28 november, och lägre priserbjudanden förlängs nu till en hel vecka, det som nu kallas för Black week, enligt Arne Arnesson, Postnords e-handel expert.

I dag peakar julshopping redan från Black Friday den 28 november, och lägre priserbjudanden förlängs nu till en hel vecka, det som nu kallas för Black week, enligt Arne Arnesson, Postnords e-handel expert.

Foto: Jeanina Santiago

Nyheter2019-11-15 14:00

–  Framför allt ökar vi ombudskapaciteten med 150 stycken i hela Sverige. De läggs i områden där det tidigare funnits utmaningar, säger Arne Arnesson, Postnords e-handelsexpert.

Förstärkningen börjar redan från Black friday och fortsätter till sista januari. 

Det var nyligen under Näringslunchen på Kulturlänken i Märsta som tidningen träffade Arne Arnesson. Han talade inför näringsidkare om trenderna inom e-handeln. För tidningen fokuserar han på just trender inom julhandeln. 

Innan begreppet Black Friday kom till Sverige började julhandeln den 15 december och kulminerade runt den 19:e. 

I dag toppar julshoppingen tidigt, redan från Black Friday den 28 november, och lägre priserbjudanden förlängs nu till en hel vecka, det som nu kallas för Black week. 

– Black Week tar nu över julhögtiden, säger Arne Arnesson.

Black Fridays popularitet blev märkbar för två år sen och paketleveranserna blev svårare att hantera. Därför är Postnord lättade över en längre Black week, och därmed även en längre julhandel.

Vi hann inte med helt enkelt när det kom upp till en miljon paket på en dag, det vill säga just på Black Friday. Normalt jobbar Postnord med 500 000 paket per dygn. 

Leksaker och böcker ligger i topp under julhandeln. Och på själva Black Friday är det hemelektronik som säljs mest. Under resten av året är det dock kläder och skor och framför allt skönhets- och hälsoprodukter som lockar mest inom e-handeln. 

En annan trend är att mobilshoppingen har ökat kraftigt – fler och fler börjar göra köp med mobilen. 

Under e-julshoppingen är England det land där man beställer mest varor. Arne Arnesson är glad att Kina inte längre ligger högst upp. År 2018 levererades till exempel cirka 100 000 paket per dag från Kina till Sverige. Man handlade via e-handelsjätten Wish, som egentligen har sitt huvudkontor i USA.

–  Vi kör gärna paket, men inte i så stora mängder – det blir en utmaning

Ur hållbarhetssynpunkt tycker han också att det är bra att inte köpa leksaker och hemelektronik från Kina då sådana inte kontrolleras på samma sätt som varor som säljs i svenska butiker. 

Leveranserna från Kina är idag nere på cirka 30 000 paket per dag. 

Något som däremot minskar för varje år är antalet julkort. 

– Nya generationer skickar inte julkort längre, säger Arne Arnesson.

Posten och "reahögtiden"

Postens historia går tillbaka till 1636. 1994 omvandlades postverket till det av svenska staten helägda aktiebolaget Posten AB. Postnord bildades 2009, genom ett samgående mellan den svenska Posten och Post Danmark.

Black Friday 

Etablerades i början av 1960-talet i USA. Infaller omedelbart dagen efter Thanksgiving day, alltså fjärde torsdagen i november. Klämdagen har utvecklats till en växande shoppingdag då butiker och e-handlare lockar med stora rabatter.

I Sverige införde kedjor som Elgiganten och MediaMarkt 2013 särskilda Black Friday-erbjudanden som fick omedelbart genomslag. 

Källa: NE

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!