– Framför allt ökar vi ombudskapaciteten med 150 stycken i hela Sverige. De läggs i områden där det tidigare funnits utmaningar, säger Arne Arnesson, Postnords e-handelsexpert.
Förstärkningen börjar redan från Black friday och fortsätter till sista januari.
Det var nyligen under Näringslunchen på Kulturlänken i Märsta som tidningen träffade Arne Arnesson. Han talade inför näringsidkare om trenderna inom e-handeln. För tidningen fokuserar han på just trender inom julhandeln.
Innan begreppet Black Friday kom till Sverige började julhandeln den 15 december och kulminerade runt den 19:e.
I dag toppar julshoppingen tidigt, redan från Black Friday den 28 november, och lägre priserbjudanden förlängs nu till en hel vecka, det som nu kallas för Black week.
– Black Week tar nu över julhögtiden, säger Arne Arnesson.
Black Fridays popularitet blev märkbar för två år sen och paketleveranserna blev svårare att hantera. Därför är Postnord lättade över en längre Black week, och därmed även en längre julhandel.
– Vi hann inte med helt enkelt när det kom upp till en miljon paket på en dag, det vill säga just på Black Friday. Normalt jobbar Postnord med 500 000 paket per dygn.
Leksaker och böcker ligger i topp under julhandeln. Och på själva Black Friday är det hemelektronik som säljs mest. Under resten av året är det dock kläder och skor och framför allt skönhets- och hälsoprodukter som lockar mest inom e-handeln.
En annan trend är att mobilshoppingen har ökat kraftigt – fler och fler börjar göra köp med mobilen.
Under e-julshoppingen är England det land där man beställer mest varor. Arne Arnesson är glad att Kina inte längre ligger högst upp. År 2018 levererades till exempel cirka 100 000 paket per dag från Kina till Sverige. Man handlade via e-handelsjätten Wish, som egentligen har sitt huvudkontor i USA.
– Vi kör gärna paket, men inte i så stora mängder – det blir en utmaning.
Ur hållbarhetssynpunkt tycker han också att det är bra att inte köpa leksaker och hemelektronik från Kina då sådana inte kontrolleras på samma sätt som varor som säljs i svenska butiker.
Leveranserna från Kina är idag nere på cirka 30 000 paket per dag.
Något som däremot minskar för varje år är antalet julkort.
– Nya generationer skickar inte julkort längre, säger Arne Arnesson.