Det är en riktig vattendelare, frågan om 21 500 nya bostäder i Uppsalas sydöstra stadsdelar, och sedan den började debatteras har flera partier bytt fot. Medan mittenstyret (S, L, MP) framhåller vikten av att hedra fyrspårsavtalet, som även inkluderar planer på "kapacitetsstark kollektivtrafik" mellan Gottsunda och Bergsbrunna samt en tågstation i Bergsbrunna, menar flera av oppositionspartierna att planerna innebär för många bostäder på för liten yta i för snabb byggtakt.
Under måndagen lyftes den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för området på kommunfullmäktige. M, KD, C, SD och Stefan Hanna (-) yrkade avslag men förslaget hade tillräckligt stöd för att ändå röstas igenom efter en flera timmars lång debatt. Samma utfall blev det i fråga om spårväg, där fullmäktige beslutade att ge ett villkorat ja till att gå vidare med planerna på en spårvagn mellan resecentrum och Gottsunda samt Ultuna, förutsatt att staten är med och finansierar projektet.
Besluten innebär dock inte att något är hugget i sten. Vad gäller exempelvis sydöstra staden kommer frågan att leva vidare när detaljplaner ska utformas, revideras och antas. Och den lär även bli en viktig fråga i valet, säger Jonas Segersam (KD).
– Jag tror att många väljare ser det som ett svek att man drivit igenom de här planerna med dålig lokal förankring. Vi hoppas att det blir en ny regering och ett nytt styre lokalt så att man kan se över hela projektet, säger han.
Hur kan ni vara säkra på att en annan regering säger ja till fyrspår utan de bostäder som beslutats i avtalet?
– Det är inte så att vi vill stryka bostäder helt, men om vi har våra partikamrater i regeringen kan vi omförhandla avtalet och ha en förnyad diskussion där man kan banta ner antalet bostäder litegrann.
Sverigedemokraternas Linnea Alm tror också att sydöstra staden kommer att ha betydelse i valrörelsen, och att partiets nej i frågan kommer att gynna dem. Men Moderaterna, som också sa nej till FÖP, kommer inte att sätta sydöstra staden högst på listan över valfrågor, säger Therez Almerfors (M).
– Vi vill hellre gå till val på de frågor vi säger ja till, än vad vi säger nej till. Efter valet vill vi samla de borgerliga partierna, inklusive L, i ett förslag som fler står bakom.
Moderaterna vill hedra Uppsalapaketet och bygga bostäder i sydöstra staden, men ni vill inte införa den fördjupade översiktsplanen. Vad vill ni göra och inte göra i sydöstra staden?
– Vi säger ja till fyra spår till Uppsala, men vi säger nej till vi ska gå fram med bygget på det här sättet. Det finns inget krav i avtalet om en fördjupad översiktsplan och vi vänder oss emot att man redan nu ska fastslå på så här pass detaljerad nivå hur området ska utformas.
Stefan Hanna, i kommunfullmäktige politisk vilde, har varit emot det så kallade Uppsalapaketet sedan start. Han vill både stoppa planerna på 21 500 bostäder i Sävja/Bergsbrunna och planerna på spårväg, och menar att Uppsalaborna måste få möjlighet att tycka till när det kommer till ett så pass stort projekt i en folkomröstning.
– Jag är inte emot att Uppsala växer eller att det ska byggas, men det behöver ske i lugnare takt. Till viss del blir valet en slags folkomröstning, säger han.
Kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) är lättad över att förslaget om den fördjupade översiktsplanen gick igenom. Hans uppfattning är att man lyssnat på kritikerna och fört in olika ändringar i förslaget. Samtidigt är han kritisk till oppositionens argumentation, som han menar riskerar att äventyra fyrspåret.
– Det blir mycket svårare för staten att backa om vi håller vår del av avtalet, men om vi svajar blir det enkelt för staten att krypa ur det här. Det var en överväldigande majoritet av partierna i fullmäktige som skrev under avtalet från början. Att flera av dem nu säger sig stå bakom Uppsalapaketet men ändå säger nej till planen går inte ihop.
Den fördjupade översiktplanen sätter riktlinjerna för hur de nya bostadsområdena ska växa fram. Nu väntar arbetet med att ta fram detaljplaner.
– Det här är ett stort område som ska byggas under lång tid, så vi kommer att ta några detaljplaner i taget. Här finns stora möjligheter för den som vill att vara med och påverka, säger Erik Pelling (S).
Även Vänsterpartiet står bakom den fördjupade översiktsplanen samt planerna på spårväg.