HÄllbar trafikutveckling mÄste förankras

Om kommunen inte lyssnar pÄ de boende blir trafikplaneringen bara skrivbordsprodukter, skriver Roger och Ewa-Lotta Björklöf.

Ombyggnationen av Nordengatan visar hur fel det blir om kommunen inte lyssnar pÄ de boende, skriver Roger och Ewa-Lotta Björklöf.

Ombyggnationen av Nordengatan visar hur fel det blir om kommunen inte lyssnar pÄ de boende, skriver Roger och Ewa-Lotta Björklöf.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/Arkiv

InsÀndare2020-10-17 05:45
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Efter att idag, ha lyssnat pĂ„ tjĂ€nstemĂ€n ifrĂ„n stadsbyggnadsförvaltningen, om en ombyggnation av Nordengatan i Ekeby, slĂ„s vi av hur fel det kan bli om man gör en skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. 

Återigen presenterades slutgiltiga planer, planer dĂ€r de informerade förvĂ€ntas, tyst svĂ€lja det som lĂ€ggs fram.

I det hĂ€r fallet Ă€r det 4:e flytten av busshĂ„llplatser i Ekeby inom nĂ„gra Ă„r. Åtskilliga miljoner av skattemedel, har plöjts ner i kortvariga lösningar, för att man sedan, Ă„terigen, gör om dessa misstag. (Man undrar vilka pengar som skall betala detta i en tid av ”blödande” kollektivtrafik).

Enligt Uppsala kommun finns det tvÄ syften med att bygga om hela gaturummet:

Bussförarna har tyckt att de indragna hÄllplatser som byggts för ett par Är sedan Àr svÄrhanterbara med lÄnga ledbussar och att det skulle vara bÀttre med hÄllplatser pÄ rakstrÀckor, som det var tidigare.

Det pÄstÄs ocksÄ att Ekeby behöver fler cykelvÀgar och att man skulle kunna göra en cykelvÀg om man tog bort bussfickorna vid de indragna hÄllplatserna.

Under informationen framkom det att det smala gaturummet ska bestĂ„ av en 7 meter bred gata och 2,7 meter bred trottoar. HĂ€r ska nu bussar samsas med person- och lastbilar, cyklister och fotgĂ€ngare. Det stora antalet bilar pĂ„ gatan, tror man kommer minskas genom köbildning bakom bussarna, smalare gata och fler ”gatbulor”. Genom dessa Ă„tgĂ€rder tror man att det blir mindre biltrafik i staden.

Boende som deltar pÄ informationsmötet stÀller sig helt frÄgande till en ytterligare cykelvÀg, i ett redan sÄ cykelvÀgstÀtt omrÄde. Man tycker att cykelbanan Àr olÀmplig och onödig, men skrivbordsrepresentanterna/tjÀnstemÀnnen pÄstÄr att den Àr nödvÀndig. (?)

Det klokaste vore att höra med de boende i omrÄdet, om vad som behövs och saknas. DÄ undviker man att göra mÀngder med felaktiga ombyggnationer av bland annat busshÄllplatser. LÄt bussresandet bli gratis istÀllet för att lÀgga dessa pengar pÄ kontinuerliga ombyggnationer av busshÄllplatser.

Ge upp försöken med att styra biltrafiken genom smala gator, ”gatbulor”, vallgravar och annat och lĂ„t istĂ€llet biltrafikanter sjĂ€lvstĂ€ndigt se till att trafiken flyter sĂ€kert och bra.

Uppsala blir hÄllbart först nÀr tjÀnstemÀn och politiker, aktivt lyssnar pÄ de berörda resande och de boendes synpunkter. Saknas detta blir det istÀllet en svag skrivbordsprodukt som inte Àr hÄllbar.

Karta: Nordengatan