I dag stÄr mÄnga barn med svag socioekonomiska bakgrund utan den verksamhet som förskolan erbjuder. Det ska vi Àndra pÄ.
Uppsalabarn med utrikes födda förÀldrar gÄr i förskolan i lÀgre utstrÀckning Àn barn med förÀldrar födda i Sverige. Knappt 20 % av barnen i förskoleÄldern med utlÀndsk bakgrund saknas i förskolan och av de barn som invandrat till Sverige för tvÄ Är sedan eller mindre Àr det drygt 30 % som inte tar del av förskolans verksamhet.
Forskning visar att deltagande i förskolan har positiva effekter pÄ barns utveckling och lÀrande pÄ bÄde kort och lÄng sikt och att en förskola av hög kvalitet lÀgger grunden för framtida lÀrande och bidrar till högre resultat i skolan och senare i livet. Allra viktigast Àr förskolan för barn med svag socioekonomisk bakgrund. Det kan handla om barn som har förÀldrar med lÄg utbildningsnivÄ eller lÄg inkomst, barn i socialt utsatta miljöer eller barn med utlÀndsk bakgrund. Att dessa barn gynnas mest av att gÄ i förskola beror pÄ att de i mÄnga fall har sÀmre möjligheter att utveckla sitt sprÄk och sina sociala fÀrdigheter i hemmet jÀmfört med barn frÄn mer resursstarka hemmiljöer.
Flera studier visar att barn som har gÄtt i förskola har bÀttre sprÄkliga fÀrdigheter Àn andra barn. Förskolans sprÄkutvecklande arbetssÀtt Àr viktigt för alla barn, oavsett om de kommer frÄn svensktalande eller icke svensktalande familjer, men störst betydelse har det för barn som har ett annat modersmÄl Àn svenska. För en del av de barn som vÀxer upp med tvÄ eller flera sprÄk Àr förskolan den enda plats dÀr de har möjlighet att lÀra sig svenska.
Förskolan och skolan ska ge barn en god start i livet och bÀdda för en framtid dÀr dörrar stÄr öppna och dÀr egna önskemÄl avgör framtiden. För att det ska vara möjligt för alla barn mÄste förskolan och skolan möta upp barns behov. Men första steget Àr att barnen faktiskt kommer till förskolan och tar del av verksamheten. DÀrför har utbildningsnÀmnden beslutat om aktiva insatser för att fÄ fler barn i förskolan. HÀr Àr exempel pÄ ÄtgÀrder som nu sÀtts in:
⹠Vi anstÀller en förskolelÀrare med sÀrskilt uppdrag att pÄ heltid verka för fler barn i förskolan.
⹠Vi sÀtter in Äterkommande aktiviteter för att informera om förskolans uppdrag och betydelse pÄ Mödra- och barnavÄrdscentraler, bibliotek, Utbildnings- och jobbcenter, FörsÀkringskassan, Arbetsförmedlingen och SFI, Svenska för invandrare.
âą Vi utvecklar den uppsökande verksamheten för att nĂ„ förĂ€ldrar som inte deltar i verksamheter som Ăppna förskolan och SFI.
⹠Vi utvecklar lÀttillgÀnglig information pÄ flera sprÄk för kommunens webbplats och via bland annat filmer och affischer.
⹠Vi förstÀrker öppna förskolans syfte att ocksÄ vara en introduktion till förskolan.
⹠Vi utvecklar samverkan med civilsamhÀllet och föreningslivet.
Som liberal politiker Àr jag stolt över detta steg framÄt som ocksÄ kan fÄ effekt för hela familjer. NÀr barnen gÄr i förskolan blir samtidigt förÀldrarna (mammorna) tillgÀngliga för arbetsmarknaden. Att utbilda sig eller jobba Àr vÀgen till integration och jÀmstÀlldhet.
Samtidigt Àr det trist att det finns partier som stretar emot att förskolan ska nÄ fler barn, trots tydlig forskning om förskolans betydelse. Dessa partier behöver förklara sig.