Fler barn behöver gÄ i förskolan

Förskolan Àr en viktig nyckel till förbÀttrad integration och ökad jÀmstÀlldhet, skriver Helena Hedman Skoglund (L).

Helena Hedman Skoglund, Liberalerna.

Helena Hedman Skoglund, Liberalerna.

Foto: Charlotte Rueckl

Debatt2021-06-19 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I dag stÄr mÄnga barn med svag socioekonomiska bakgrund utan den verksamhet som förskolan erbjuder. Det ska vi Àndra pÄ.

Uppsalabarn med utrikes födda förĂ€ldrar gĂ„r i förskolan i lĂ€gre utstrĂ€ckning Ă€n barn med förĂ€ldrar födda i Sverige. Knappt 20 % av barnen i förskoleĂ„ldern med utlĂ€ndsk bakgrund saknas i förskolan och av de barn som invandrat till Sverige för tvĂ„ Ă„r sedan eller mindre Ă€r det drygt 30 % som inte tar del av förskolans verksamhet. 

Forskning visar att deltagande i förskolan har positiva effekter pÄ barns utveckling och lÀrande pÄ bÄde kort och lÄng sikt och att en förskola av hög kvalitet lÀgger grunden för framtida lÀrande och bidrar till högre resultat i skolan och senare i livet. Allra viktigast Àr förskolan för barn med svag socioekonomisk bakgrund. Det kan handla om barn som har förÀldrar med lÄg utbildningsnivÄ eller lÄg inkomst, barn i socialt utsatta miljöer eller barn med utlÀndsk bakgrund. Att dessa barn gynnas mest av att gÄ i förskola beror pÄ att de i mÄnga fall har sÀmre möjligheter att utveckla sitt sprÄk och sina sociala fÀrdigheter i hemmet jÀmfört med barn frÄn mer resursstarka hemmiljöer.

Flera studier visar att barn som har gÄtt i förskola har bÀttre sprÄkliga fÀrdigheter Àn andra barn. Förskolans sprÄkutvecklande arbetssÀtt Àr viktigt för alla barn, oavsett om de kommer frÄn svensktalande eller icke svensktalande familjer, men störst betydelse har det för barn som har ett annat modersmÄl Àn svenska. För en del av de barn som vÀxer upp med tvÄ eller flera sprÄk Àr förskolan den enda plats dÀr de har möjlighet att lÀra sig svenska.

Förskolan och skolan ska ge barn en god start i livet och bĂ€dda för en framtid dĂ€r dörrar stĂ„r öppna och dĂ€r egna önskemĂ„l avgör framtiden. För att det ska vara möjligt för alla barn mĂ„ste förskolan och skolan möta upp barns behov. Men första steget Ă€r att barnen faktiskt kommer till förskolan och tar del av verksamheten. DĂ€rför har utbildningsnĂ€mnden beslutat om aktiva insatser för att fĂ„ fler barn i förskolan. HĂ€r Ă€r exempel pĂ„ Ă„tgĂ€rder som nu sĂ€tts in: 

‱ Vi anstĂ€ller en förskolelĂ€rare med sĂ€rskilt uppdrag att pĂ„ heltid verka för fler barn i förskolan.

‱ Vi sĂ€tter in Ă„terkommande aktiviteter för att informera om förskolans uppdrag och betydelse pĂ„ Mödra- och barnavĂ„rdscentraler, bibliotek, Utbildnings- och jobbcenter, FörsĂ€kringskassan, Arbetsförmedlingen och SFI, Svenska för invandrare.

‱ Vi utvecklar den uppsökande verksamheten för att nĂ„ förĂ€ldrar som inte deltar i verksamheter som Öppna förskolan och SFI.

‱ Vi utvecklar lĂ€ttillgĂ€nglig information pĂ„ flera sprĂ„k för kommunens webbplats och via bland annat filmer och affischer.

 â€ą Vi förstĂ€rker öppna förskolans syfte att ocksĂ„ vara en introduktion till förskolan.

‱ Vi utvecklar samverkan med civilsamhĂ€llet och föreningslivet.

Som liberal politiker Ă€r jag stolt över detta steg framĂ„t som ocksĂ„ kan fĂ„ effekt för hela familjer. NĂ€r barnen gĂ„r i förskolan blir samtidigt förĂ€ldrarna (mammorna) tillgĂ€ngliga för arbetsmarknaden. Att utbilda sig eller jobba Ă€r vĂ€gen till integration och jĂ€mstĂ€lldhet. 

Samtidigt Àr det trist att det finns partier som stretar emot att förskolan ska nÄ fler barn, trots tydlig forskning om förskolans betydelse. Dessa partier behöver förklara sig.