Under en längre tid hade Ebba Knutsson, 29, tampats med smärtor i buken. Det visade sig bero på muskelknutor i livmodern som måste tas bort – eftersom det påverkade hennes möjligheter att bli gravid.
– Sedan början av mars har jag väntat på att få operationstid, men aldrig fått någon. Så när jag fick ett påminnelse-sms om en undersökning förstod jag ingenting, berättar Ebba.
Hon dök förvirrat upp på undersökningen och frågade när operationen ska äga rum. "Imorgon" fick hon som svar, men någon kallelse till operationen hade Ebba inte fått.
– Det var jag inte alls förberedd på. Jag fick väldigt mycket information på en gång, samtidigt som jag skulle processa att jag skulle opereras mindre än 24 timmar senare.
Först då fick Ebba nys om hur omfattande operationen skulle vara – en öppen bukoperation med fyra veckors sjukskrivning. Läkarna ska ha vetat om tidpunkten för operationen i flera veckor, ändå har Ebba varit helt ovetande.
När Ebba frågade varför kallelsen missades fick hon svaret – det beror på den mänskliga faktorn.
– Jag blev väldigt chockad och känslosam. Jag hade aldrig opererats eller sövts innan, så jag stängde av mentalt för att klara av det. Samtidigt var det mycket logistiska förberedelser med min sjukskrivning på fyra veckor som jag skulle ordna med ett dygns framförhållning. Jag jobbar som lärare och det blev väldigt stressigt att få skolan att hitta vikarie på så kort tid, säger Ebba.
Mellan undersökningarna innan operationen satt Ebba och grät, hon visste inte hur hon skulle hantera situationen.
– Det är allvarligt att informationen inte kommer fram som den ska. Man upplever att den mänskliga faktorn inte får begå misstag just inom vården. Jag är besviken på att det var lite "sånt som kan hända"-attityd gentemot mig. Då har man på något sätt accepterat att det kan ske, vilket inte känns okej.
Ebba understryker att bemötandet och omhändertagandet vid själva operationen var väldigt bra. Men att det behöver ske en förändring så att historien inte upprepas.
Hennes förslag är ett tvåstegssystem, där är sjukhuset som skickar ut kallelsen får en bekräftelse att patienten mottagit informationen via 1177.
– Har man med vården att göra är det viktigt att närvara när man fått tid och inte sätta stopp i maskineriet genom att inte dyka upp. Då är det viktigt att vården också är med på de noterna och ser till att man får rätt information i tid, understryker hon.
Vilka fler förändringar hade du velat se för att motverka liknande misstag?
– Främst att se över rutinerna. Jag vet inte hur ofta det händer kontra att folk reagerar. Men jag tror att min starka reaktion beror på att det var en så stor operation. Om det är återkommande kan det ju inte vara mänskliga faktorn, utan snarare att det är underbemannat.
Ebba vill att folk som varit med om liknande situationer ska reagera i stället för att acceptera läget.
Hon anmälde händelsen till Patientnämnden som tog henne på allvar och ska nu utvärdera händelsen vidare.
UNT har varit i kontakt med Akademiska sjukhuset som inte kan kommentera händelser för enskilda patienter. Men svarar i ett mejl att kallelser till operationer uteblir ungefär en till fem gånger årligen.