För lite återhämtning, svårigheter att själv styra och planera sitt arbete samt brister i ledarskapet. Arbetsmiljön på BUP är för dålig, enligt huvudskyddsombudet som krävt åtgärder i en så kallad 6:6a-anmälan.
Det innebär att arbetsgivaren först ska svara på hur de tänker rätta till bristerna. Om skyddsombudet inte är nöjt med svaret skickas anmälan vidare till Arbetsmiljöverket. Just det har skyddsombudet i det här fallet gjort, och myndigheten får nu utreda ärendet.
Anna Servin Cervin, sektionschef för BUP, tycker att läget är allvarligt. Men hon är inte orolig.
– Vi värnar vår arbetsmiljö mycket. Personalen är vår viktigaste resurs. Det är inte som på andra vårdavdelningar där det finns instrument och apparater, säger hon.
Hur skulle du beskriva er arbetsmiljö?
– Det varierar mycket mellan olika enheter inom BUP. På vissa enheter är det tuffare och det skulle bland annat behövas fler läkare. Just nu blir det skört om någon är sjuk eller ledig. Vi håller på att tydliggöra överallt hur vi ska prioritera. Det är bland annat en tung administrativ börda på vårdpersonal.
Anna Servin Cervin berättar att det var krisigt på BUP för tre år sedan, då många som slutade. Sedan dess tycker hon att de sakta men säkert byggt upp verksamheten igen och hon har också fått de signalerna från fackliga representanter.
Vad tänker ni göra nu?
– Vi håller på att ta fram handlingsplaner. Eftersom situationen är så olika på olika enheter kommer också åtgärderna vara det.