Till Arnö tar man sig genom att köra via Aspö till Oknö, för att därifrån sedan ta färja till Arnö. Det är tre mils resa från Enköping till Arnö. Lägg till detta det faktum att färjetrafiken är stängd mellan klockan 22 och 06, då det krävs att färjepersonal rings in till sin post i fall räddningstjänsten behöver ta sig över till ön.
Med tanke på det isolerade läget har brandvärnet, bestående av tolv frivilliga öbor, en nyckelroll om det börjar brinna eller om en olycka inträffar.
Håkan Bergström, som är chef för brandvärnet, berättar att det tar mellan 35 och 40 minuter för räddningstjänsten att ta sig från stationen i Enköping till Arnö. I väntan på räddningstjänstens ankomst kan öns brandvärn göra en rent av livsavgörande insats.
Bergström lovordar engagemanget i räddningsfrågor på Arnö. Brandvärnet övar också flitigt.
– I år har vi planerat in åtta övningar. Vi har genomfört fyra av de övningarna. Det är ett stort engagemang här ute, säger han.
Nu har även brandvärnet en riktig brandstation på ön. Den är inrymd i Arnöbergs säteris maskinhall. Brandstationen invigdes nu i helgen och stationen är en av de många saker som har gjorts och som kommer att göras på Arnö efter den ortsanalys som har gjorts av öborna och Enköpings kommun.
Brandstationen har byggts av ortsborna och hyrs ut till räddningstjänsten i Enköping och Håbo. Gunnar Tellås på Arnöbergs säteri var stolt värd vid invigningen. Samtidigt gav han en passning till bland andra Rickard Westning, räddningstjänstens chef, som var på plats under ceremonin.
– Det är angeläget att vi så snabbt som möjligt kan få hit en släckningsbil, säger Gunnar Tellås.
Rickard Westning gav ett glädjande svar direkt. I takt med att bilar och stationer byts ut inom räddningstjänsten ska man se över möjligheterna att låta Arnö få ta över en lämplig släckningsbil.
– Närmast är det Veckholms tankbil. Den är i ett format som skulle passa i de här portarna, säger räddningschefen.
Dessutom finns det nu mera även en helikopterlandningsplats på ön, där ambulanshelikoptern kan landa.
– Vi har plockat bort alla luftledningar. Det är en perfekt helikopterlandningsplats, säger Gunnar Tellås som för övrigt tidigare har varit helikopterpilot.