Vd: "Inte roligt att hamna på svarta listan"

ABS Wheels, som korades till årets företagare i Sigtuna kommun i fjol, har nyligen hamnat på sjunde plats i konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista över oseriösa företag.

Andie Lahdo, vd, ABS Wheels

Andie Lahdo, vd, ABS Wheels

Foto: ABS Wheels/Pressbild

Arlandastad2020-02-27 18:00

–  Det är självklart inte roligt att hamna på svarta listan, men jag vill säga att vi har tagit lärdom av det och förbättrat och anpassat oss till att följa rekommendationer från Konsumentombudsmannen och ARN, säger Andie Lahdo, vd för ABS Wheels. 

Det är företag som har struntat i att följa ARN, Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, som hamnar på Råd & Röns svarta lista. Finnair och Ryanair toppar listan. 

Tidningen har kollat de olika klagomålen som gäller ABS Wheels under 2018–2019. Det rör sig om 13 ARN-anmälningar från olika delar av landet. Man har klagat om bland annat fälgar med fel mått samt skeva fälgar. 

Av dessa har ARN hunnit utreda fem ärenden klart. Vid två ärenden har ABS Wheels vunnit mot anmälarna. Men för tre ärenden har anmälarna fått rätt. 

ARN:s rekommendation var att betala tillbaka sammanlagt över 14 000 kronor till de berörda kunderna. Kunderna skulle också slippa betala returkostnaden på 1 500 kronor. 

Andie Lahdo förklarar att problemet handlar om köp via hemsidan och kommunikationmissar kring distansavtal. Ett distansavtal är avtalet som ingåtts utan att träffa säljaren, som till exempel när man handlar på nätet, via postorder, tv-shop och telefonsäljare. 

–  Vid ett distansköp har vi som säljare en skyldighet att informera köparen om köpvillkoren, retur och ångerrätten. I våra villkor så har vi inte varit tydliga nog om vad som gäller vid retur, vilket har lett till tråkiga tvister där vi nekat kunderna retur trots ARN:s rekommendationer om att ta tillbaka produkterna, säger Andie Lahdo.

Sedan sex månader tillbaka har ABS Wheels förtydligat och skrivit om villkoren så att de följer konsumentverkets och ARN:s rekommendationer, enligt honom. 

ABS Wheels har nu också betalat tillbaka pengarna till de tre kunderna, enligt ARN:s rekommendation. 

Andie Lahdo berättar att företaget idag har över 250 000 kunder. E-handel har varit företagets recept för ökad omsättning och ökad lönsamhet, men det finns några baksidor.

– Just returer kan vara en sådan baksida som kan ha förödande konsekvenser för ett bolag. 

Nu har ABS Wheels tagit fram nya arbetsrutiner och fortlöpande utbildning för samtliga anställda gällande kundservice – i själva butiken på Arlandastad och på nätet. 

Karta: ABS Wheels
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!