Att en ny pir och förbättrad bagagehantering inte ska byggas stod klart redan i slutet av mars.
– Det stämmer. De projekt på Arlanda som är kapacitetsdrivande pausas. Bakgrunden är det osäkra marknadsläget och utsikterna, svarar Swedavias presschef Robert Pletzin.
Den fjärde landningsbanan kommer inte heller att bli av under överskådlig tid. Istället satsar flygplatsoperatören nu på att utveckla servicen på Arlanda.
– Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på sikt, enligt Swedavias vd Jonas Abrahamsson.
Projekt som blir av är att bygga ihop terminal 4 och 5, en ny säkerhetskontroll och en ny marknadsplats.
Många som arbetar på och kring flygplatsen är besvikna över att utvecklingen till viss del stannar av. Samtidigt drar andra en lättnadens suck. Bland de lättade finns miljöorganisationer, byggherrar och politiker i Upplands Väsby. Både majoriteten och oppositionen har varit kritiska till Swedavias planer på att anlägga en fjärde rullbana i nord-sydlig riktning.
Men alla projekt på Arlanda har inte pausats, något som den som lyssnade på regeringens presskonferens i förra veckan kunde få uppfattning om.
Som UNT tidigare har rapporterat byggde Swedavia redan före krisen det 15 000 kvadratmeter stora kontorshuset Office One. Och i januari öppnade Petter Stordalen ett av de största flygplatshotellen i Norden intill ingången till Sky City.
Två projekt som fortfarande finns kvar i Swedavias utbyggnadsplaner är en ny säkerhetskontroll och en ny marknadsplats med butiker, restauranger och barer efter incheckningen.
Den nya säkerhetskontrollen ska byggas i mitten av terminal fem. Här ska dagens två kontroller slås ihop till en stor. Syftet är att öka kapaciteten så att flödet blir snabbare. I avresehallen utanför säkerhetskontrollen kommer det även att installeras fler automater för självincheckning.
Marknadsplatsen med butiker och restauranger som ska byggas innanför säkerhetskontrollen beskrivs som en plats med öppna luftiga ytor med utsikt över start- och landningsbanor. Enligt ursprungsplanen ska ombyggnaden vara klar till år 2025. Men då årtalet sattes var planen att parallellt bygga den nya piren och nya bagagehantering i bottenplanet under piren – två projekt som nu alltså pausats.
Fotnot: Läs mer om Arlanda på sid 18.