Dubbelt så många fågelkollisioner rapporteras in i dag jämfört med 2010 i Sverige, enligt Transportstyrelsen. Ökningen kan bero på att fåglar eller plan blir fler, att flygplanen blivit tystare och att rapporteringsviljan ökat. Flest olyckor sker i samband med start och landning och därför är kontrollen av fåglar viktig på flygplatserna.
Johnny Persson är huvudansvarig skyddsjägare på Arlanda. Under sina 29 år har han aldrig varit med om någon olycka som orsakats av en fågelkollision. Det förekommer däremot att landningar eller starter får avbrytas.
– Det är ingenting vi kan ignorera, även om problemet är litet. Det kan leda till ett totalhaveri, säger Johnny Persson och tar upp exemplet med den airbus som tvingades nödlanda på Hudsonfloden i New York efter att ha krockat med kanadagäss.
– En motor är skapad för att klara en mindre fågel. En större fågel, eller många små, kan få motorn att gå sönder.
Hur minskas riskerna?
– Förutsättningen för alla djur är vatten, mat, skydd, häcknings- och boplatser samt utrymme. De fyra första kan vi försöka ta bort. Vi eftersträvar inte att skjuta så många fåglar som möjlig.
– Mitt arbete går ut på att ta bort maten. Hur man sköter stråkytorna (gräsytorna) är A och O. Tanken är att vi snart ska investera i en vagn som plockar upp gräs och fröer efter klippning.
Viltkontrollen av fågel innebär både teknik och manuellt arbete. Arlanda använde tidigare en grön laser som fåglarna ogillade. Nackdelen var att den bara kunde användas vid speciella väderförhållanden och därför inte var speciellt effektiv.
Däremot används en teknisk lösning för att få bort maskar från rullbanorna efter kraftigt regn. Då sopas de undan med snöröjningsmaskinerna.
På andra håll har man exempelvis gasolkanoner, högtalare som spelar upp varningsljud och intensiva blixtljus för att skapa en otrivsam miljö för fåglarna.
– Folk tycker att teknik är roligt, men det mest effektiva är en mobil och motiverad viltkontrollant. Någon som har blick, som ser det som drar till sig fågel och vilt och förstår vad som behöver åtgärdas.
Håller sig fåglarna ändå inte borta försöker man skrämma dem med knallskott. Hjälper inte det kan det bli aktuellt att skjuta bort dem.
Vissa fåglar har dock dispens. Varje år återvänder en fjällvråk till Arlanda och det område på flygplatsen som kallas Everglades, efter det amerikanska träskområdet.
Den får vara kvar?
– Självklart. Han sitter på lyktstolparna och jagar gnagare. Han är aldrig på rullbanan.