Utanför terminal 5 utspelar sig flera känslosamma återseenden när tidningen är på plats. Istället för att gå in på flygplatsen möter många anhöriga upp utomhus.
En av dem som färdats i över ett dygn för att komma hem var Hanna Hellsinger som hade rest med sin man och nyfödda bebis från Singapore via Amsterdam till Stockholm. Hon säger att de var tvungna att ha med sig en hälsodeklaration för att få stiga på planet i Singapore.
– Vi är lättade över att vara framme i Sverige, men jättetrötta! De var noga med säkerheten på flyget från Singapore och vi kände oss trygga. På flyget från Amsterdam till Stockholm var det däremot fullsatt, det kändes inte lika bra, säger Hanna Hellsinger medan hennes lilla baby uttröttat gråter.
Utöver att det är svårt att hitta direktflyg till Sverige så är det enligt resenärerna krångligt att få tag i mat och dricka på flera flygplatser. Ett annat bekymmer är att flygbolagen inte gärna låter unga under 18 år resa utan vuxet sällskap – något som bröderna Fjordor och Dexer Olausson fick erfara det när de ville flyga hem från New York.
Först på tredje försöket lyckades de komma till Amsterdam och därifrån till Arlanda. Här stod under ankomsten deras mamma och nästan grät av lycka över att äntligen ha fått hem sina söner.
Hur var det att flyga?
– Det var lite läskigt på flygplatsen i USA och på planet till Amsterdam. Många gick omkring i full mundering med masker som täckte hela ansiktet. Det är inte kul att möta människor när man inte ser vem som är bakom masken, tycker Fjordor Olausson.
Mellanlandningen i Amsterdam var också ett orosmoment för bröderna. Det fanns en risk att de inte skulle komma vidare därifrån.
– Det var första gången vi bytte flyg, men det gick bra och det ska bli skönt att komma hem och kunna vara utomhus igen.
De bodde hos sin pappa i New York när spridningen av Coronaviruset tog fart.
– Vi har inte fått gå i skolan som våra kompisar fått göra i Sverige. Efter ett tag blir man nästan lite galen av att sitta inomhus i en lägenhet nästan hela dagarna, säger Dexer Olausson.
På de flesta flyg är det numera obligatoriskt att bära munskydd, något som personalen på Pressbyrån och apoteket i Sky city har märkt av i sin försäljning av munskydd.
Många butiker och restauranger har varit stängda här under krisen och efter klockan 18 är det fortfarande ganska dött på flygplatsen. Men hoppet börjar nu spira bland vissa butiksägare och restaurangägare.
– De två senaste veckorna har vi haft fler kunder, men ökningen går ganska långsamt, säger en av butiksägarna.
Trots att Swedavia och staten har gått in med hyresreduceringar kan flera butiker tvingas stänga helt på grund av krisen. Men än finns inga siffror på hur många de blir. Överhuvudtaget är marknadsläget fortfarande osäkert för alla på och kring flygplatsen.
Under måndagen föreslogs två kapitaltillskott från staten till Swedavia och flygbolaget SAS. Syftet med tillskotten är att kunna ha kvar nödvändiga flyglinjer. Men i dagsläget förlorar fortfarande flygplatskoncernen och flygbolagen mycket pengar. Därför ligger alla varsel, uppsägningar och korttidspermitteringar kvar.
– Vår verksamhet är helt beroende av rörliga intäkter från våra kunder och sedan två månader tillbaka tappar vi runt en halv miljard varje månad. Kapitaltillskottet är mycket viktigt för att vi ska kunna upprätthålla vår infrastruktur, säger Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia.