Mälarregionerna: Slopa stationsavgift på Arlanda

Flera regioner i Mälardalsrådet, bland annat region Stockholm och Uppsala, vill ta bort passageavgiften till och från Arlanda flygplats för tågresenärer. "Skulle stärka konkurrensen och kollektivtrafiken", säger Jens Sjöström, ordförande i Mälardalsrådet.

Sju regioner i Mälardalsrådet vill ta bort Arlandas stationsavgift som idag kostar 130 kronor.

Sju regioner i Mälardalsrådet vill ta bort Arlandas stationsavgift som idag kostar 130 kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Arlanda2023-05-22 05:00

Den första mars i fjol höjdes priset på passagebiljetter till och från Arlanda flygplats för alla tågresenärer över 18 år. Innan dess kostade en Arlandapassagebiljett 120 kronor men ligger för närvarande på 130 kronor. 

Detta innebär att pendelresenärer som köper en kombinationsbiljett UL och SL med Arlandapassage via UL måste betala totalt 216 kronor per person. Köper man via SL kostar en enkelbiljett samt Arlandapassage 170 kronor.

Stationsavgiften innebär att resenärer måste betala extra vid in- och utträde till Arlanda och finansiera Region Stockholms avtalade ersättning till A-Train som äger Arlanda Express. 

Nu har sju regioner i Mälardalsrådet enats om att vilja slopa stationsavgiften. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för personer att resa hållbart till och från flygplatsen.

– Som vi ser det så skulle ett slopande av stationsavgiften innebära att vi får en ökad konkurrens och kollektivtrafiken blir mer attraktiv och mer fördelaktig för resenärer, säger Jens Sjöström (S), ordförande i Mälardalsrådet. 

undefined
Jens Sjöström (S) är ordförande i Mälardalsrådet.

Enligt honom är den höga stationsavgiften anledningen till att många väljer att köra bil till flygplatsen i stället för att ta kollektivtrafiken som är ett mer hållbart alternativ. 

– Tidigare har man kunnat se att Arlanda till skillnad från andra nordiska länder ligger väldigt lågt vad gäller andelen resenärer som reser till och från Arlanda med tåg, cirka 50 procent. Medan Kastrup flygplats och Gardermoen i Oslo ligger på 60 respektive 70 procent andel tågresenärer. 

I ett remissvar till regeringen skriver Mälardalsrådet att regeringen och staten ansvarar för utvecklingen av det svenska flygsystemet samt att Arlandas utveckling är avgörande för hela Sveriges tillgänglighet och konkurrens. Men enligt Jens Sjöström påverkar stationsavgiften inte endast kollektivtrafiken utan även Arlandas konkurrenskraft i ett negativt avseende. 

 – Regeringen är ju de som sitter på huvudavtalet och som vi därför förutsätter måste ta en förhandling och lösa ut denna fråga en gång för alla, särskilt nu efter pandemin när flygbranschen återhämtar sig och allt fler reser, säger han. 

Regionerna bakom förslaget är Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!