Det var 25 november förra året som ett pendeltåg blev strömlöst i Arlandatunneln som är hela fem kilometer lång.
Sedan tågvärdarna togs bort är lokförarna ensamma med passagerarna på tågen. Tanken är att en bil från gruppen operativt trafikstöd ska rycka ut på 15–30 minuter för att hjälpa lokförarna vid större händelser. Men denna gång dröjde det en timme och 20 minuter innan lokföraren och de 1 000 passagerarna på tåget fick hjälp och tåget kunde evakueras.
– Det är en oerhörd press att vara ensam med så många passagerare och därför har man från början kommit fram till max 15 minuters väntetid. Även 15 minuter känns som en evighet i sådana här situationer, säger lokförare Erik Baginski, ledamot i styrelsen för fackklubben ST-pendeln.
Skyddsombuden på arbetsplatsen har nu vänt sig till Arbetsmiljöverket och skrivit en begäran om åtgärder av risker i arbetsmiljön. De menar att det inte är tillräckligt med det operativa trafikstödet, vars bil exempelvis fastnar i köer då det är rusningstrafik.
Sträckan mellan Upplands Väsby och Uppsala är också särskilt sårbar eftersom Arlanda flygplats är ett skyddsobjekt där inte vem som helst får gå ner i tunneln och laga tågen.
– Lokföraren försökte ge resenärerna information via högtalarna, samtidigt som han sprang runt tåget för att felsöka. Under tiden stod passagerare och bultade på fönster och dörrar. Flera tryckte också på nödtalarenheten för att fråga vad som hänt. Lokföraren skulle dessutom se till att folk inte nödöppnade dörrar och spontanevakuerade tåget för tidigt, säger Erik Baginski.
Kunde det ha skett en dödsolycka?
– Ja, det är inte helt otänkbart att folk hade lyckats ta sig ut innan trafiken var avstängd. Det absolut värsta scenariot hade varit om det skett en dödsolycka.
Skyddsombudens förslag är att arbetsgivaren gör en riskbedömning av evakuering i Arlandatunneln och de föreslår att alla tåg dubbelbemannas mellan Upplands Väsby och Uppsala.
Är det något ni som arbetsgivare kommer ändra?
– Vi har en dialog med skyddsombuden gällande den här incidenten, så vi får se vad som kommer att komma ut av det, säger Stina Petrini, presstalesperson på SJ Stockholmståg.