– Det behövs fler restauranger och klädbutiker, säger Uppsalabon Connie Jacobsson.
Sigtunabon Janette Blomgren är däremot positiv.
– Det känns modernt. Jag gillar belysningen och atmosfären. Bra utbud av det man verkligen behöver, säger hon.
Under 2024 har tolv nya restauranger och kaféer samt tre butiker öppnat på Marknadsplatsen.
– Vi är halvvägs, säger Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör.
Marknadsplatsen, som ligger vid Terminal 5:s nya säkerhetskontroll, täcker cirka 11 000 kvadratmeter och beskrivs som en viktig del av Arlandas modernisering.
Bland årets nya tillskott finns Lakritsroten, Indochine, Gateau och Little Italy by Pontus Frithiof. Den exklusiva American Express Lounge har också öppnat.
Men förändringarna stannar inte vid Marknadsplatsen. Totalt ska flygplatsen ha 90 butiker och restauranger år 2025 varav en fjärdedel på landside, det vill säga området innan man passerar säkerhetskontrollen, och resterande på airside, där endast resenärerna har tillträde.
På Landside ligger fokus på praktiska behov som apotek, frisör och lunchställen för personal, hotellgäster och resenärer. Airside satsar på upplevelser, med taxfree-butiker och internationella märken.
Avtalen med butiker och restauranger löper vanligtvis på fem år.
Är det någon skillnad för butiker och krogar mellan landside eller airside?
– Airside har en starkare försäljning, det beror på att resenärerna spenderar mer tid där.
Räcker kunderna till?
– Med cirka 60 000 resenärer dagligen finns det en stark grund för det att ska kunna gå runt.
Enligt Charlotte Ljunggren ökar försäljningen per passagerare jämfört med förra året.
– Det är ett fint kvitto, det tyder på att det nya utbudet uppskattas.
Närmare tio miljoner resenärer har besökt Marknadsplatsen sedan 2023. Hur stor konsumtionsviljan är hos resenärerna i tider av turbulenta världshändelser och ekonomisk osäkerhet återstår att se.
Nästa steg? Under första halvåret 2025 öppnar cirka 20 nya restauranger och butiker i Terminal 5. Marknadsplatsen väntas stå helt klar sommaren 2025 med totalt 40 verksamheter, medan hela Arlanda flygplats kommer att rymma 90 restauranger och butiker.
– En skillnad från den tidigare strategin är att vi har ökat antal kvadratmeter för restauranger, då restaurangutbudet och att äta är en mycket viktig del av resan för våra resenärer.