Marknadsplatsen ett år senare: "Vi är halvvägs"

Ett år efter att Marknadsplatsen öppnade har Arlanda fått ett nytt ansikte. Där vita plank tidigare dolde byggområden finns nu en mix av butiker och restauranger. Men alla resenärer är inte nöjda.

Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör, berättar att Marknadsplatsen nu nått halvvägs.

Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör, berättar att Marknadsplatsen nu nått halvvägs.

Foto: Jeanina Santiago

Arlanda2024-12-30 21:00

– Det behövs fler restauranger och klädbutiker, säger Uppsalabon Connie Jacobsson.

Sigtunabon Janette Blomgren är däremot positiv.

– Det känns modernt. Jag gillar belysningen och atmosfären. Bra utbud av det man verkligen behöver, säger hon.

Under 2024 har tolv nya restauranger och kaféer samt tre butiker öppnat på Marknadsplatsen. 

– Vi är halvvägs, säger Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör.

Marknadsplatsen, som ligger vid Terminal 5:s nya säkerhetskontroll, täcker cirka 11 000 kvadratmeter och beskrivs som en viktig del av Arlandas modernisering. 

undefined
Swedavia samarbetar med Changi-flygplatsen i Singapore för att utbyta erfarenheter kring hållbarhet och atmosfär, berättar Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör. På bilden syns Swedavias biträdande presschef Ellen Laurin samt ledsagarna Elise Wennström och Frida Jones.

Bland årets nya tillskott finns Lakritsroten, Indochine, Gateau och Little Italy by Pontus Frithiof. Den exklusiva American Express Lounge har också öppnat.

Men förändringarna stannar inte vid Marknadsplatsen. Totalt ska flygplatsen ha 90 butiker och restauranger år 2025 varav en fjärdedel på landside, det vill säga området innan man passerar säkerhetskontrollen, och resterande på airside, där endast resenärerna har tillträde.

undefined
Resenärerna uppskattar lokala inslag som svenska smycken, dalahästar och kylskåpsmagneter, enligt Charlotte Ljunggren, Swedavias marknadsdirektör.

På Landside ligger fokus på praktiska behov som apotek, frisör och lunchställen för personal, hotellgäster och resenärer. Airside satsar på upplevelser, med taxfree-butiker och internationella märken.

undefined
Landside är området före säkerhetskontrollen, inklusive Sky City.

Avtalen med butiker och restauranger löper vanligtvis på fem år.

Är det någon skillnad för butiker och krogar mellan landside eller airside?

– Airside har en starkare försäljning, det beror på att resenärerna spenderar mer tid där.

undefined
Airside ligger efter säkerhetskontrollen.

Räcker kunderna till?

– Med cirka 60 000 resenärer dagligen finns det en stark grund för det att ska kunna gå runt. 

Enligt Charlotte Ljunggren ökar försäljningen per passagerare jämfört med förra året.

– Det är ett fint kvitto, det tyder på att det nya utbudet uppskattas.

undefined
American Express Lounge öppnades i april 2024 enligt Ellen Laurin, Swedavias biträdande presschef.

Närmare tio miljoner resenärer har besökt Marknadsplatsen sedan 2023. Hur stor konsumtionsviljan är hos resenärerna i tider av turbulenta världshändelser och ekonomisk osäkerhet återstår att se. 

Nästa steg? Under första halvåret 2025 öppnar cirka 20 nya restauranger och butiker i Terminal 5. Marknadsplatsen väntas stå helt klar sommaren 2025 med totalt 40 verksamheter, medan hela Arlanda flygplats kommer att rymma 90 restauranger och butiker.

– En skillnad från den tidigare strategin är att vi har ökat antal kvadratmeter för restauranger, då restaurangutbudet och att äta är en mycket viktig del av resan för våra resenärer. 

undefined
Totalt ska Arlanda rymma drygt 90 butiker, restauranger och kaféer.
Öppnar på Marknadsplatsen

2023: sju butiker och tre restauranger

2024: tre butiker och tolv restauranger och kaféer

2025: 20 butiker och restauranger

Källa: Swedavia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!